1 juli wordt een zware dag voor Jeroen Steijn. De eigenaar van VakantieXperts Estee in Bergschenhoek doet die dag mee aan de 010 City Swim in de haven van Rotterdam. Zwemmers laten zich sponsoren en hun opbrengst gaat naar de Daniel den Hoed Stichting voor kankeronderzoek.

 

‘Sneltrein’

Jeroen heeft twee jaar geleden thuis ondervonden wat de diagnose kanker met je doet. De akelige ziekte trof zijn vrouw en voor zijn gezin werd dat – zoals hij zegt – ‘een ware sneltrein van verdriet, wanhoop en angst, gevolgd door chemo- en andere behandelingen’. Gelukkig herstelde zijn vrouw en dat wordt nu voor de tweede keer gevierd met zijn Swim-deelname.

 

Van harte

Jeroen – en eerder ook zijn vader – is een bekende reis-Nederlander op wie ik in mijn Reisrevue-tijd altijd een beroep kon doen voor presentaties op workshops en RMC-meetings. Nu vroeg Jeroen mij zijn post op LinkedIn te delen in mijn netwerk om zoveel mogelijk donateurs te vinden. Dat heb ik graag gedaan en beveel ook nu van harte aan de link te openen om te doneren.

 

Angst voor ica-lowcosters

Terwijl de ‘oude’ luchtvaartmaatschappijen zich klaar maken voor duurdere tickets vanwege de stijgende olieprijzen, buitelen zo ook over elkaar met angstige uitspraken over de opmars van de intercontinentale lowcosters. De passagier vliegt er wel bij, maar gevestigde airlines als KLM, Air France, Lufthansa, British Airlines, Delta en Emirates – om er een paar te noemen – zien de groei van budgetvliegers op de lange afstand met angst en beven tegemoet. Hun ‘loongebouw’ staat geen prijsconcurrentie toe, kostenreductie is vrijwel onmogelijk.

 

Op zijn kop

Kijk maar naar het stakingsdrama bij Air France. Als enig antwoord verzinnen ze eigen budgetdochters, maar die zorgen alleen maar voor meer onrust en stakingen bij de moedermaatschappijen. Bovendien matchen ze moeilijk met de lean en mean aanpak van de ica-prijsvechters, die in de voetsporen treden van de succesvolle EasyJets en Ryanairs van deze wereld. De boel gaat op zijn kop…

 

Claimen bij code sharing?

We blijven even vliegen, want het Europese Hof heeft bepaald dat vertragingen buiten de EU ook gecompenseerd moeten worden als die daar het gevolg zijn van tussenlandingen, mits het één boeking betreft. Eind mei deed het Hof die uitspraak en daarna bleef het opmerkelijk stil, terwijl de consequenties volgens mij heel groot zijn. Ik mag toch aannemen dat de compensatie voor vertragingen nu geldt voor alle vervolgvluchten na vertrek uit een land van de Europese Unie, waar ook ter wereld op basis van (het populaire) code sharing? Misschien moet EUclaim zijn naam wel veranderen…

Author

1 Comment

  1. Jeroen Steijn Antwoorden

    Hartelijk dank Jan, voor het enthousiaste delen van mijn persoonlijke uitdaging ! !

Write A Comment