Een nieuwe trend steekt de kop op in de reisbranche: een groeiend aantal ZRA’s wil werken vanuit een reiswinkel in plaats vanuit huis. Die wens leeft kennelijk zo zichtbaar binnen de The Travel Club dat de marktleider daarvoor een nieuwe formule uitrolt. Ook zusje The Travel Company doet mee en samen bieden ze verschillende opties om de winkelwens te faciliteren. Het plan van eigenaar Wim Smit om eigen reisbureaus te gaan exploiteren is van de baan. Hij wilde daarmee beginnen door een aantal winkels van D-reizen uit de boedel over te nemen. Dat mislukte.

Er zijn ook initiatieven waarbij ZRA’s lokaal hun krachten bundelen door samen een winkelruimte te huren om daar shoppers en eigen klanten op afspraak af te wikkelen. Daarvoor dienen wel goede afspraken te worden gemaakt. Het is in ieder geval een manier om beter in zicht te komen van de consument en met een winkel boor je makkelijker nieuwe klanten aan.

Uiteraard zijn er al tal van reisbureaus die behalve winkelpersoneel ook aan (eigen) ZRA’s onderdak bieden. Feitelijk is zo het fenomeen ZRA een jaar of 15 geleden van echt start gegaan. Een paar jaar geleden deed The Travel Club trouwens al ervaring op toen zij in zee ging met de ANWB om ZRA-desks te bezetten in winkels van de toeristenbond. Dat begon als een proef in Alkmaar en Utrecht, die echter door corona danig in de war is geschopt. De eerste berichten waren overigens positief, maar inmiddels is bij de ANWB veel veranderd.

Droog Saoedie-Arabië

Saoedie-Arabië verkondigde een paar jaar geleden aan het land open te gooien voor toerisme. Er wordt een soort Riviera-kust ontwikkeld aan de Rode Zee en het land beschikt over een breed aanbod van historische cultuurschatten. Inmiddels is de wervingsmarketing begonnen in een aantal Europese landen, waaronder Nederland. Met veel geld wordt dat gestalte gegeven. In Nederland is een marketingbureau gecontracteerd (Interfacetourism), waarbinnen met eigen stafleden geopereerd gaat worden.

Net als buurlanden Qatar, Dubai, Oman zoekt Saoedi-Arabië naar alternatieven voor de olie-inkomsten, die op termijn zullen slinken of geheel verdwijnen. Belangrijk doelwitten in de marketing zullen de MICE-markt en cultuurliefhebbers zijn. Er gaan in de zoektocht naar bezoekers wel een paar grote hobbels in de weg zitten. Alcohol is in het hele land streng verboden, laat staan te verkrijgen. Ook in de grote, internationale hotels wordt geen druppel geschonken, de minibar is alcoholvrij. Nergens wordt een uitzondering gemaakt. Dat lijkt mij voor de MICE-doelgroep nogal een dingetje, zo niet een blokkade. Dat geldt evenzeer voor veel touroperators.

Ook de manier waarop het autoritaire koningshuis met de mensen- en vrouwenrechten omgaat, roept bij veel branchegenoten principiële remmingen op. Daartegenover staat weliswaar dat er voorbeelden zijn dat toeristenbezoek bijdraagt aan een versoepeling van regimes in landen.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.




Author

1 Comment

  1. Laten we aub geen toeristen sturen naar die verschrikkelijke dictatuur die Saoedie Arabie heet.

    Er zijn genoeg andere, meer beschaafde landen waar het prettig is om vakantie te vieren.

    Saoedie Arabie heeft niks te bieden wat ook niet in andere landen te zien is.

    Nederlanders hebben het al moeilijk genoeg om zich aan de tijdelijke coronamaatregelen te houden.
    Laat staan dat Nederlanders zich kunnen houden aan de strenge Shariawetten in Saoedie Arabie.

    Ik zie ze al staan op Schiphol, de eerste toeristen die terugkomen uit Saoedie Arabie met striemen op hun rug van de ontvangen zweepslagen.

    Wegblijven daar aub.

Write A Comment