Het is misschien het omgekeerde van leedvermaak als ZRA’s en ZZP-reisondernemers aangeslagen en ook wel bozig zien hoe de media massaal aandacht schenken aan het faillissement van D-reizen. Alle journaals, alle voorpagina’s noemen vooral het trieste gevolg voor de 1.150 medewerkers. Zij verloren abrupt hun baan. En natuurlijk, geen ZRA of ZZP’er lijdt niet met ze mee.

Wat ze steekt is dat de media geen aandacht schenken aan de stille ramp die deze beroepsgroep treft. Spaargeld opgeteerd, geen enkele steun via al die mooie afkortingen van de overheid en ook geen ww-uitkering op te halen bij de UWV, in tegenstelling tot al die getroffen medewerkers van D-reizen.

Qua aantal lopen ze wel gelijk op. Ik schat in dat het aantal slachtoffers in ZRA- en ZZP-kring ongeveer net zo groot is als het aantal bij het grootste reisbureau van Nederland, ook een dikke duizend.

Nogmaals in al mijn contacten hierover proef ik geen enkele afgunst. Het gaat ze om het gebrek aan aandacht. Als die er wel zou zijn, is de kans groter dat politiek Den Haag wakker wordt geschut en deze getroffen ondernemers wel gaat steunen. Vanaf het begin van de corona crisis kregen zij het net zo hard voor hun kiezen als hun collega’s die met een fysiek reisbureau of aparte bedrijfsruimte wel aan de voorwaarden voor financiële support voldeden. TVL is niet van toepassing omdat 80 procent van de ‘kleintjes’ thuis geen aparte voordeur heeft naar hun werkruimte. Zo’n bepaling is niet meer van deze tijd, bedacht door digi-arme ambtenaren op leeftijd.

In alle lobby-initiatieven vanuit de branche kregen zij ook pas in een (te) laat stadium de aandacht die ze verdienen. Dat begon pas toen de VvKR fideel de ZRA’s in hun contacten met de politiek uitdrukkelijk ‘meenam’. In de top van de ANVR viel toen even het woord ‘zieltjeswinnen’. Maar ja, ZRA’s zijn geen lid van deze brancheorganisatie, ook al betalen ze 100 euro ‘lidmaatschapsgeld’, dat zijn hun serviceorganisaties. Inmiddels zet de ANVR zich wel in voor dit zwaarst getroffen deel van haar achterban. Maar van enig begrip bij de overheid is nog geen sprake.

Prima epistel

In VvKR kring is een actie gestart om af te komen van de consequenties van de Europese richtlijn voor Pakketreizen, die klein en groot op ondragelijke kosten jaagt bij een onverzekerde pandemie. ‘Klein’ heeft daarvoor onvoldoende reserves. VvKR-lid Dorien Dijkstra schrijft vandaag een indringend epistel in het ‘Nederlands Juristenblad’. Ze hoopt via dat platform het kabinet met even duidelijke als relevante argumentatie ervan te overtuigen dat de wetgeving dringend aangepast dient te worden.

Dorien Dijkstra (Native & Green) motiveert haar actie als volgt: ‘Het gaat niet om steun, maar om een wettelijke grond op basis waarvan de reisspecialisten recht hebben op nadeelcompensatie voor de inkoopkosten. Deze kosten zijn gemaakt om de reis voor te bereiden, maar moeten tevens terug worden betaald aan de klant, uit spaargeld dus. Dit gaat niet om de grote reisbedrijven, maar juist om de reisspecialisten van kleinschalige reizen.

Ik hoop hiermee dat er eindelijk inzicht en erkenning komt in de aparte situatie van de reisspecialisten kleinschalige reizen, zodat ze niet hoeven te verdwijnen. Zij zijn het die het reizen van de toekomst al decennia uitvoeren, met respect en aandacht voor natuur, milieu, cultuur en lokale mensen. In dit type reizen wordt meer gegeven dan genomen.’

jan@lokhoff.nl


Reageren? Graag, maar wel met de volledige naam of email adres. Anonieme reacties worden verwijderd.


Author

2 Comments

Write A Comment