De wereld van de ruim 10 ZSO’s in Nederland kookt. Qua aantal verdringen de zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s) van deze koepels al de reisbureauwinkels. Touroperators die eerst niets van ze wilden weten (‘herintredende huisvrouwen, die op studiereis willen’) veranderen van mening. Wie meer dan 2 ton omzet haalt wordt uiterst serieus genomen.

Sterkste wint…
Er lijkt veel te gaan gebeuren. Insiders verwachten een consolidatieslag. De wet van ‘de sterkste wint’ in de traditionele reisbranche geldt ook voor de serviceorganisaties van zelfstandigen. Hoe meer omzet, hoe meer winst en des te meer faciliteiten en geld voor investeringen in de back-office. En uiteindelijk maakt ‘groot’ de dienst uit.

Travel Club
De Travel Club lijkt de beste papieren te hebben om een slag te slaan. TC is niet alleen de grootste, maar ook zo slim geweest om met YourTravel een tweede merk te beginnen om nog groter – 500 ZRA’s ? – te groeien. Dat is vooralsnog gelukt zonder in conflict te komen met de bestaande community van zzp-ers.

MBO
Weer was Personal Touch Travel van ras ondernemer Harry Aarsse te laat om als eerste met zo’n initiatief zijn dure imago met een kwalitatief B-merk te doorbreken. Eerder was Harry al net te laat om in Nederland de ‘mobielen’ professioneel als eerste te introduceren, omdat het Britse Travel Counsellors onder leiding van de flamboyante Fred van Eijk hem in 2005 net voor was. Diezelfde Fred is tevergeefs bezig geweest om een management buy-out van Travel Counsellors in ons land en België te realiseren. Nu moet hij zijn slag slaan als TC binnenkort naar de beurs gaat.

 Te koop
Personal Touch is al geruime tijd te koop voor de hoogste bieder, maar die komt vooralsnog nog niet langs. ANWB Reizen (FOX) wil misschien wel een ‘mobielenclub’ overnemen of er mee gaan samenwerken via de ANWB-winkels, maar de vraag is of de zzp-ers door een nieuwe eigenaar wel te managen zijn, laat staan te sturen om slechts of voornamelijk een ANWB-merk te verkopen. Dat zou hun geloofwaardigheid in de (kleine) klantenkring kunnen schaden. Als ik de ANWB was zou ik er niet aan beginnen als daar geen oplossing voor is.

Amondo voor PTT?
Personal Touch zou overwegen om het Duitse Amondo in te lijven als tweede merk. Dat kan slim uitpakken al moet aan de kwaliteit van die ZRA’s (als je ze zo mag noemen) worden getwijfeld. Als je 1x van A naar B bent gereisd kan je al toetreden en met een soort Tupperware-diploma als ‘Travel Networker’ aan de slag gaan… De vraag is ook of Nederlandse touroperators op Amondo-amateurs (‘de leukste bijbaan van Nederland’) zitten te wachten. Ik denk het niet.

TUI thuis
In alle stilte breidt TUI haar korps ZRA’s uit. Het is wonderlijk dat dit miljardenconcern met een uitgesproken strategie en een dekkend netwerk van TUI-reisbureaus ook op dit terrein denkt te scoren. Het is in ieder geval een teken hoe gewild de ZRA’s zijn. En als je TUI noemt, noem je ook een kapitaalkrachtige koper…

Buitenland
ZRA’s zijn sterk in het passeren van de touroperators hier door rechtstreeks in het buitenland in te kopen. DMC’s profiteren ervan, vooral in Azië en Zuid-Afrika. Voor deze buitenlandse agenten zijn ZRA’s van groeiende betekenis voor hun omzet omdat de traditionele touroperators veel minder klanten boeken. Het kapitaalkrachtige Zwitserse Diethelm wilde nog onlangs haar omzet in Azië beschermen door een touroperator in Duitsland en een ZSO in Nederland kopen. Pleitbezorger daarvoor was general manager Richard Brouwer, de Nederlandse CEO, die resideerde in Bangkok. Inmiddels is hij echter overgestapt naar Khiri Travel.

 ANVR meer?
Toen de ANVR nog een federatie was van specifieke ledengroepen kende de brancheorganisatie een aparte, krachtige vereniging van reisagenten. Die situatie hoeft niet terug te komen, maar je kan je afvragen of de ZSO’s en ZRA’s wel voldoende ‘aanwezig’ zijn in Baarn?

 

 

 

Author

Write A Comment