Over de uitvoering zal het laatste woord nog niet gezegd zijn, maar de 400 miljoen van de Voucherbank is wel de zo lang gevraagde sectorspecifieke steun voor de reisbranche. Wel met de aantekening dat het een bank van lening is. Alle euro’s zullen dus met rente moeten worden terugbetaald. Heel spijtig dat nu al blijkt dat een groot deel van de (kleine) reisondernemingen niet in aanmerking komt voor een voucherkrediet.

Het afgelopen jaar hebben we keer op keer helaas kunnen constateren dat politici geen idee hebben hoe de reisbranche in elkaar zit. Alleen al het verschil tussen het boeken van een vakantie en het daadwerkelijk op reis gaan is abracadabra in Den Haag, tot en met de hoogste in rang van het kabinet en ambtenaren op ministeries, inclusief dat van ‘kleurend’ Buitenlandse Zaken.

Je mag het best kwalijk noemen dat de crisis in de reissector door de politiek tot op de dag van vandaag totaal genegeerd is. Hoe triest is het niet dat met name meer dan duizend kleine reis entrepreneurs tussen wal en schip vielen bij alle steunmaatregelen?

Er dreigt nu extra gevaar. Het Centraal Planbureau, een adviesorgaan van de regering heeft zich deze week uitgesproken om de miljardensteun aan het bedrijfsleven te staken en in te zetten op herstel en reparatie van de economie.

De belangrijkste raadgever van de overheid op economisch terrein is best optimistisch over de Nederlandse economie. Die zal dit jaar 2,2 procent groeien en volgend jaar met 3,5 procent nog harder. Als dat gebeurt, is de economie volgens het CPB weer terug op het niveau van voor de uitbraak van de coronapandemie, ruim een jaar geleden.

‘Wij denken dat verlengen van de huidige steun niet het beste idee is, ook niet als de crisis nog langer duurt”, zegt Pieter Hasekamp, directeur van het Centraal Planbureau. De steunpakketten zijn namelijk gebaseerd op de situatie zoals die aan het begin van de crisis was. Op een gegeven moment is het onaanvaardbaar om bedrijven ten koste van alles overeind te houden en mensen met een vaste baan betaald thuis te laten zitten’, zegt Hasekamp. ‘Je zult moeten afbouwen.’

Misschien gaat het herstel op voor een groot deel van het bedrijfsleven, dat weer helemaal of grotendeels open is, of zich via online sales of afhaalverkoop in leven heeft gehouden. Voor de reisbranche dendert de klap nog steeds keihard door. We hebben het wel over de zwaarst getroffen branche in Nederland door de pandemie. Doorlopende steun zal noodzakelijk zijn.

Het lijkt mij de taak van brancheverenigingen ANVR en VvKR om politiek Den Haag ervan te doordringen hoe uitgeteld hun leden op hun gat liggen. Zij mogen een speciale aantekening claimen in het Nationale Herstelplan, dat ongetwijfeld een van de eerste initiatieven zal zijn van een nieuwe regering. Op de formatietafel zal straks een blauwdruk daarvoor worden geschreven. Het lijkt me dat duidelijk te maken is dat de vele getroffen reisondernemingen nog steeds zonder noemenswaardige of nog geheel zonder omzet proberen overeind te blijven.

Het CPB geeft zelf gelukkig een voorzet: ‘Voor het stopzetten van de steun moet wel iets in de plaats komen. Je moet kijken waar schade is die gerepareerd moet worden’, aldus Hasekamp. ‘Bedrijven die door hun reserves heen zijn, maar verder financieel gezond, zou je best kunnen steunen.’ Precies wat van toepassing is op de reisbranche…

jan@lokhoff.nl






Author

4 Comments

  1. Men kan toch ook gewoon ander werk zoeken? Waarom moet men kosten wat het kost in de reisbranche blijven werken?

    • Vreemde opmerking. Denk je dat dit niet al gebeurd? Er zijn al vele duizenden mensen vrijwillig of gedwongen vertrokken. Ook niet zo makkelijk om iets in een andere branche te vinden.

Write A Comment