Marketing director Evelien Collier van Talisman travel design zorgt zelfs in coronatijd voor heerlijk positief nieuws. Zij bedacht een leuke manier om mensen, natuur en dieren op haar lege bestemmingen te helpen in combinatie met betaalde virtuele belevenissen voor haar gedwongen non-reizigers.

‘Nu het toerisme wereldwijd compleet is ingestort staat er in een aantal delen van de wereld een gigantische druk op natuur, dier en mens. Door het wegvallen van het toerisme worden natuurgebieden niet of minder beschermd, families raken zonder inkomsten en scholen gaan dicht. Er is geen gezamenlijk vangnet zoals wij dat kennen in Nederland. Mens en natuur zijn veelal op zichzelf en op elkaar aangewezen’, licht Evelien toe.

Om de nood een beetje te lenigen initieert Talisman het platform ‘Giving Back to Travel’ waarop reizigers vanuit huis een persoonlijke, virtuele beleving kunnen kopen en beleven. Voorbeelden van belevingen zijn een virtuele duik op de Malediven, een masterclass van wereldfotograaf Pie Aerts of een junior ranger cursus vanuit Afrika. De opbrengst van deze virtuele beleving gaat volledig naar geselecteerde partners en projecten van Talisman in het buitenland.

Evelien: ‘We hebben het opgezet als apart platform. Eigenlijk is het een soort van webshop. En ja, zeker mogen andere reisorganisaties en ZRA’s hier hun klanten op attenderen maar de link met Talisman is aan de achterkant wel sterk; de betalingen komen bij ons binnen en worden door ons overgemaakt aan de partners. De partners die er nu op staan zijn dan ook sterk verbonden aan Talisman. Wat we nu voornamelijk doen is dat we het via onze eigen kanalen, de media, klanten en ambassadeurs uitzetten.’

‘We zijn deze hele crisis aan de marketing kant druk geweest met het inspireren van onze reizigers en krijgen zoveel medewerking van onze partners dat ik ineens bedacht dat er wellicht animo is voor het boeken van virtuele belevingen. Toch een beetje op reis, en zo geef je ook nog iets terug. We willen met dit platform wel ver weg blijven van donaties.’

Dit initiatief is mede te danken aan de snelle opkomst van nieuwe media als Zoom en Google Meet waaraan iedereen tijdens deze corona crisis gewend is geraakt. De privé belevingen kunnen zo worden gehost vanuit het land zelf en dat maakt het extra bijzonder.

Op de website www.givingbacktotravel.com zijn alle belevingen te vinden. Per beleving wordt duidelijk uitgelegd waar de opbrengst naartoe gaat en wat men kan verwachten.
Dat dit initiatief in de december maand wordt gelanceerd, is geen toeval. Evelien: ‘De decembermaand is bij uitstek een maand van compassie en tegelijkertijd ook de inspiratiemaand voor nieuwe reizen.’

Evelien: ‘Wat we nu voornamelijk doen is dat we het via onze eigen kanalen, de media, klanten en ambassadeurs uitzetten. Het platform moet nog wat tractie krijgen maar ik merk wel dat er behoefte is vanuit de media om positief te inspireren voor reizen in plaats van alle negativiteit die we tot nu toe hebben gehad. Daarnaast zien we verrassend wat aanvragen voor incentives binnenkomen voor dit initiatief. Ook echt super!’

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment