‘Hoe gaat het ermee?’ Gebruikelijke vraag als je een bekende ontmoet. Zeker in deze tijd stel als ik een kennis uit de branche spreek. Van de antwoorden word je tegenwoordig niet blij. Onvoorstelbaar veel ellende. Managing partner Ronald Raadsheer van TravelXL vormde enigszins een uitzondering. Ik vroeg hem of zijn keten corona aan het overleven is?

Ronald: ‘We moeten zoals iedereen afwachten wanneer de consument weer gaat boeken en vertrouwen heeft. Zoals je weet hebben wij als partners ondernemers die ook van ondernemen weten en niet afwachten. Zo hebben sommige een shop-in-shop geïnitieerd, werken eigenaren op callcenters en doen er alles aan om te overleven. Maar je weet het nooit. Er heerst een andere mentaliteit vergeleken met een filiaalbedrijf.’

Ik vroeg hem ook naar de kans dat de franchisenemers bij VakantieXperts naar XL overstappen als zij door het nieuwe D-rt tegen hun zin in gedwongen worden verder te winkelen met ‘D-reizen’ op de gevel? Ronald: ‘Ook daar is het afwachten, waarbij wij weten dat deze groep nog in onderhandeling is met de D-rt directie over de tenaamstelling en andere condities. Uiteraard zouden we de 23 franchisers met ‘open armen’ bij onze ondernemersketen verwelkomen…’ TravelXL telt ruim 50 partner reisbureaus en meer dan 30 mobiele zelfstandige reisadviseurs.

Met de naamsbekendheid van D-reizen is natuurlijk niks mis, maar aan dat merk hangt nog steeds het zorgvuldig opgebouwde imago van ‘de goedkoopste reizen’. Dat paste decennia bij ‘moeder’ Dirk van den Broek, de grootgrutter die altijd opvallend stuntte met bodemprijzen. En dat overigens nog steeds doet.

In het verleden gebruikte D-reizen dat imago om te groeien. Bij voorkeur koos men voor nieuwe filialen op oogafstand van goedlopende reisbureaus, die er niet voor terugdeinsden om ‘vervelende’ klanten voor bijvoorbeeld een goedkoop ticket naar Londen hautain naar de gele prijsstunter te verwijzen.

Later deed D-reizen van alles om het imago bij te stellen, want op duurdere vakanties is de marge nu eenmaal groter. Zo werd jarenlang – om een voorbeeld te noemen – gezeurd om Silverjet te mogen verkopen, dat daar juist vanwege het lage prijzen imago niets voor voelde. Ook werd naast de befaamde last-minute Top 10 geadverteerd met dure vakanties en cruises. Tevergeefs, het imago bleef ‘goedkoop’.

Hoe sterk het merk D-reizen ook is, een aantal franchisenemers voelt er niets voor hun winkel te ‘degraderen’.

jan@lokhoff.nl

Author

1 Comment

Write A Comment