Sta ik afgelopen zaterdag even met een gebruinde Hans Mosselman – net terug van een kort tripje naar de Algarve – te praten, loopt Atilay Uslu voorbij. Goed gezelschap, twee klasse touroperators en ras ondernemers. Mosselman kennen we natuurlijk nog van Sudtours, DutchBird en helaas ook als slachtoffer van corona toen begin dit jaar zijn SolFly failliet ging. De afwikkeling daarvan is een crime voor hem vanwege een curator die hardnekkig blijft zoeken naar iets wat er niet is – ‘Kunt u alle e-mails van de afgelopen 6 jaar voor me uitprinten?’…

Voor de aangewezen advocaat is het haar eerste curator klus, maar gezien haar gedrag vraag je je af naar welke curatorschool zij is geweest. PrijsVrij heeft overigens de naam ‘SolFly’ uit de boedel gekocht.

Uslu is naast Steven van der Heijden de grote man van Corendon, die kortgeleden een enorme teleurstelling te verwerken kreeg toen de rechter het afkappen door Sunweb van de overname van zijn bedrijf goedkeurde. Dat was even slikken, maar de oprichter en grootaandeelhouder van Corendon is alweer helemaal opgeveerd.

‘We gaan dit jaar winst maken’, was het eerste wat hij trots te berde bracht. Als toelichting daarop noemde hij het doorgaan met boekingen naar oranje Zuid-Europa bestemmingen afgelopen zomer toen concurrenten TUI en Sunweb daar braaf mee stopten. Vrijwel alle teleurgestelde geannuleerde klanten van die twee stroomden door naar het ‘stoute’ Corendon, blij dat ze toch nog op vakantie konden.

Laat dat een les zijn voor alle touroperators en dan met name voor aanbieders van verre vakanties. Gewoon de adviezen van Buitenlandse Zaken negeren en op eigen kompas de situaties op de bestemmingen zorgvuldig beoordelen en weloverwogen klanten goed voorbereid hun vakantie gunnen.

Vanuit de ANVR nog geen applaus gehoord voor private reisadviezen. Wel is de brancheorganisatie inmiddels zover dat zij haar leden openlijk oproept de oranje (verre) adviezen maar te negeren en om zonder steun te overleven zelf de advies-verantwoordelijkheid te nemen.

Jammer dat reisverzekeraars zich op dat punt negatief opstellen. Onbegrijpelijk eigenlijk en weinig solidair, het is immers ook in hun belang dat de reisbranche niet nog grotere klappen te verduren krijgt. Als verzekeraar zou ik juist met aangepaste producten kansen zien…

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.



Author

Write A Comment