Transavia is veel te aardig voor haar passagiers, waardoor de airline zichzelf in problemen brengt. Bij het boarden wordt niet gecontroleerd op afmetingen en het aantal stuks handbagage. Schaamteloos wordt er gezeuld met twee, drie stuks (te) forse rugzakken en rolkoffers. Het gevolg laat zich raden: in een mum van tijd zitten alle bagagevakken propvol. Vlak voor vertrek vraagt de purser om de overgebleven rugzakken en rolkoffers – ze passen niet onder de stoel – in te leveren om naar het ruim te kunnen worden gebracht. Dat levert vertraging op.

Passagiers met te veel handbagage willen die transfer naar de ‘belly’ voorkomen en zijn daardoor nogal dringerig bij het instappen om als eersten de vakken te vullen. Ruim voor boardingtijd staan ze al in de rij. Het probleem bestaat al langer, maar de chaos met bagageafhandeling op Schiphol stimuleert extra het meenemen van een overdosis aan handbagage. Ook worden extra kosten ontlopen.

Online reisbureau TravelNoord van DTA-voorzitter Erik van der Waard kwam er afgelopen maandag nog goed vanaf in de uitzending van Max Vakantieman. Gestrande klanten die bij deze OTA vliegtickets hadden gekocht voor vluchten met Green Airlines vanaf Eelde kunnen naar hun centen fluiten. Alle vluchten werden geannuleerd en aanvankelijk beloofde TravelNoord de betaalde bedragen terug te storten. Die belofte bleek later te zijn ingetrokken. Van der Waard zal met geknepen billen naar de uitzending gekeken hebben, maar gelukkig bleef de schade voor hem beperkt. De kijker zal het misschien niet helemaal hebben begrepen, want gedupeerden in de studio motiveerden hun keuze voor InterNoord vanwege haar lidmaatschap van ANVR en SGR.

Alle pijlen werden verder gericht op Green Airlines – een Duitse virtuele airline – omdat TravelNoord voor de tickets – los verkocht, geen onderdeel van een pakketreis – niet aansprakelijk kan worden gesteld. De toezegging om terug te betalen was (te snel) gedaan uit coulance overwegingen en geen verplichting.

Mijn vakantie naar Italië is helaas achter de rug. Ik heb gelukkig geen last gehad van de ellende op Schiphol. Bij vertrek naar Pisa maakte ik op 14 juli gebruik van Luxury Airport Services: van de F2 deur naar Security in een paar minuten… Van mijn ‘gids’ hoorde ik dat honderden aanvragen voor deze service door capaciteitsgebrek bij LAS moesten worden afgewezen (‘We zijn ontdekt’). Uiteraard had ik online al ingecheckt en was daags tevoren mijn bagage thuis door Luggo al opgehaald. Weer terug op Schiphol – einde middag zaterdag 23 juli – verschenen de koffers vrijwel direct na het halen van een bagagekarretje al op de band…

jan@lokhoff.nl

Author

3 Comments

  1. Erik van der Waard Antwoorden

    Jammer dat je als “journalist” geen hoor en wederhoor kent. Niet geheel correcte copy paste namelijk…

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Ik kijk naar een uitzending en zie wat ruim anderhalf miljoen kijkers ook zien. Daarop reageer ik als columnist. Aan ‘copy paste’- wat dat ook moge zijn – doe ik niet. Wees maar blij dat je er zo goed vanaf kwam.

  2. Zo´n probleem is dit toch niet?

    Zeker niet als de ´asoos´ al een uur voor boarding met hun 5 tassen en koffers in de rij staan.
    Die pik je er toch zo uit?
    En als er geen (verplicht) check-in label met GEWICHT op staat, de boel ongerroepelijk in de belly voor 40, 60 of 80 euro per item.
    Gewoon de regels wat aanpassen, het reizend publiek hierover meerdere malen informeren, online en in de bevestigingen.
    Je zult zien hoe snel ze zich zullen aanpassen!!

Write A Comment