De makkelijkste manier om een rondreis te verkopen lijkt een greep in het (virtuele) archief en een eerder door jezelf gemaakte rondrit te copy-pasten. Lastig blijft wel de beschikbaarheid van bedden opeenvolgend onderweg.

Nog makkelijker is het misschien om naar EurAm.nl te gaan. Op die site click je met groot gemak een rondreis bij elkaar, inclusief speciale excursies, goed voor de klant en nog beter voor je portemonnee. Je kunt het aan de balie ongegeneerd samen met je klant doen, want de opslagmarge blijft voor hem onzichtbaar. De hoogte daarvan bepaal je trouwens zelf. Maar hoe lang gaat dat nog goed?

Direct?

EurAm brengt tegenwoordig met vaste regelmaat een nieuwe (populaire) bestemming. De specialist is nog steeds hondstrouw aan de reisretail. In Nederland loopt Vincent Hekkert in de voetsporen van zijn vader al jaren de benen uit zijn gat om reisagenten en ZRA’s te pleasen met incentives.

Waarom gaat EurAm niet ook direct? Voor de site is daar weliswaar een restyling nodig, want zonder een consumenteninterface is die daarvoor ongeschikt. Anno 2016 hoeft EurAm niet voor zijn handel te vrezen, want het is branche breed geaccepteerd dat leveranciers naast B-2-B ook het B-2-C verkoopkanaal benutten. De toekomst van veel reisbureaus is helaas niet rooskleurig, dus uitsluitend wedden op dat paard lijkt me strategisch niet de beste keuze.

OTA’s

Vincent heeft al wat contacten met OTA’s gelegd. Het draait hier en daar, maar dat is nog spielerei. Vincent: “EurAm zal zelf voorlopig niet B-2-C gaan. B-2-C, incl. de budgetten die daar bij horen, zitten nog niet in ons DNA.”

Pharos

Ook zou het gebruik van de technologie verkocht kunnen worden aan touroperators met rondreizen. Daar is een wereld mee te winnen. Boek maar eens bij Pharos een rondreisje Ierland. Alles gaat nog via lokale agenten en dat duurt soms weken. Daar houden mensen niet van.

Geen DNA

Mag het niet in zijn DNA zitten, kennelijk denkt hij evenmin aan ‘indirecte’ verkoop van zijn product via de sites van reisagenten en ZRA’s. Noem dat maar B-2-B-2-C.
Het Belgische bedrijf moet oppassen om straks niet links en rechts te worden ingehaald. TravelTech staat niet stil.

Author

2 Comments

  1. Beste Leo,
    Jouw opmerkingen zijn een symposium waard. Je kunt mijn vraag aan Euram bekijken door de ogen van een reisretailer of door die van de eigenaren van Euram. In het eerste geval heb jij natuurlijk gelijk: het is een prachtproduct in de mooiste branche die er is. In het tweede geval moet strategisch naar de toekomst gekeken worden en dan is het helaas zo dat de reisretail al gedecimeerd is en dat het einde van de krimp nog niet in zicht is. Voor Euram het weet worden zij ook nog eens links en rechts ingehaald, want de traveltech staat niet stil. Ook stel je al niet meer op te kijken als touroperators direct gaan. TUI met de exit van Holland International is daar een goed voorbeeld van. Feitelijk verdwijnt daarmee het grootste agentenmerk… De reisretail lijkt er vrede mee te hebben. Dan is mijn vraag toch terecht waarom Euram niet ook het directe kanaal zou (mogen) gebruiken?
    Een stevige basis van Euram is ook in het belang van de reisretailer, waarvan nog niet eens allemaal in Nederland Euram gebruiken. Dat geeft te denken.

  2. Trudy Nonhebel Antwoorden

    Beste Jan,
    Ook ik, The Travel Club Frank Nonhebel, heb met belangstelling jouw artikel en “bezorgdheid” over de trouwe retailpartner Euram gelezen en sluit mij graag bij Leo aan wat betreft het multichannel beleid van de meeste touroperators, die zeggen anders niet meer te kunnen overleven. In mijn Arke tijd, ja dat is ruim 20 jaar geleden, ben ik als officemanager en grote Amerika/Canada fanaat benaderd om het toen al fraaie product van Euram te gaan testen. De pilot was meteen booming business en er ging een wereld voor mij en andere Arkianen open. In België is Peter Keijers met zijn team zeer innovatief bezig, waarop een aantal van onze Nederlandse partner jaloers zouden moeten zijn. Als ik kijk naar de ZRA’s binnen onze “club”, dan liggen er nog genoeg kansen om met een fraaie zelf te bepalen marge klanten van mooie zelf uitgekiende (rond)reizen te voorzien, waar zij met veel plezier op terug zullen blijven kijken, trouwe klant blijven en als ambassadeurs optreden. Dat ligt toch echt aan het prachtige product, wat Euram levert vanuit de visie van de consument. Het support team in Leuven is gemakkelijk bereikbaar, gewoon een opluchting én zeer hulpvaardig, mocht je er zelf via de prachtige en zeer doelmatig opgebouwde site niet uitkomen. De techniek is zelfs zo ingericht, dat Zuid-Europa er aan toegevoegd kan worden, waarvan Spanje en Portugal al met succes in gebruik zijn. Inderdaad erg sympathiek, maar zo zijn onze zuiderburen en die kijken met een heldere blik vooruit en vrezen geen links en rechts inhalende collega’s. We vissen nu eenmaal allemaal in dezelfde vijver, maar je blijven onderscheiden blijft de uitdaging.

Write A Comment