Het Britse Travel Counsellors gaat helemaal verkocht worden, nadat oprichter David Speakman in 2014 al 60% van zijn aandelen vervreemdde voor het mooi afgeronde bedrag van 100 miljoen pond. Daar zal David in 1994 bij de start van zijn eerste ‘home-agent’ niet eens van gedroomd hebben. Die is dus binnen, een knap ondernemersresultaat in 20 jaar.

 

188 miljoen pond

Het nieuws plukte ik van de site van de Britse krant Sunday Times dat ook de omzet (‘revenue’) meldde in 2016: 188 miljoen pond. Volgens experts in de Londense financial City geeft dat bedrag het bedrijf een waarde van tussen de 150 en 200 miljoen pond. Dat lijkt mij heftig veel en dat is het ook! Ook benieuwd wat dan in Nederland bijvoorbeeld The Travel Club of Personal Touch waard zijn?

 

Wanneer ROI?

Op mijn eerdere Facebookpost met de genoemde waarde van 150-200 miljoen reageerde Erik van de Waard met de suggestie dat de ROI van die investering pas na 40 jaar te verwachten is… De koper van Davids aandelen was destijds Equistone, een grote ‘durfinvesteerder’. Die zijn bepaald niet van lotje getikt.

 

10 jaar

Het ROI-moment kan je pas echt inschatten als je de ebitda van het bedrijf kent, de winst voor belastingen. Stel dat die 5% is van de omzet bij Travel Counsellors, dan is een ROI niet verder weg dan een jaar of 15-20. De periode zal ook nog afhankelijk zijn van eventuele plannen voor (internationale) uitbreiding van het aantal vestigingen en dus het aantal ‘home agents’, wellicht nog aangevuld met efficiencyslagen en kostenreducties.

 

Opsplitsen?

Travel Counsellors telt nu 1.700 zra’s in 7 landen. Bij een ‘revenue’ van 188 miljoen betekent dat een gemiddelde omzet per Travel Counsellor van 110.000 pond. Dat is niet veel; bij The Travel Club moet die minimaal 200.000 euro zijn en gaat de gemiddelde omzet richting 350.000 euro. Voor een durfinvesteerder zou een opgesplitste verkoop – niet ongebruikelijk in de equitywereld – van de vestigingen in die 7 landen lucratief kunnen zijn. Ook zou sec de naam als merk kunnen worden verhandeld met eventueel marketing-, inkoop- en IT-support, zoals bijvoorbeeld McDonalds, TravelXL en Albert Heijn opereren.

 

Gek geworden?

Als je zo’n bericht over Travel Counsellors leest, triggert mij dat eens naar de waarde te kijken naar een paar Nederlandse koepels van zra’s. In de Top 50 vind ik de 2016-omzet van The Travel Club en Personal Touch Travel, respectievelijk 86 en 30 miljoen euro. Analoog aan wat de Britten aan waardering hanteren zou dat neerkomen op ongeveer 75 en 25 miljoen. ANVR-accountant partner Marcel Nijssen van Crop valt nu van zijn stoel… Zijn die Brexitgangers of die durfkapitaal-ondernemers nou gek geworden, of is de situatie daar totaal anders? Wie het weet, mag het zeggen, maar die (Britse) bedragen geloof ik voor geen meter.

 

7,5 en 2,5?

Niet dat het ongebruikelijk is om de waarde van een bedrijf te bepalen aan de hand van 1x de omzet of – afhankelijk van de sector en type bedrijf – 5 tot 10 (soms veel meer) maal de ebitda. De waarde van een commissie-retailer wordt bepaald door de omzethoogte van dat provisiebedrag, zeg rond de 10% van de bruto omzet, maar in geval van een zra-koepelbedrijf gaat het natuurlijk hooguit om een paar procenten van die commissie, of een afdracht per boeking. Daarnaast gaat het eventueel nog om de hoogte van de franchisefee, bonussen van leveranciers en de fees voor (IT)service. Daarbij opgeteld natuurlijk nog de groeipotentie.

Op basis van de 2016-cijfers en gangbare Nederlandse normen is The Travel Club tussen de 5 en 7,5 miljoen waard en meldt het prijskaartje voor Personal Touch een bedrag van tussen 1 en 2,5 miljoen euro. Met een knipoog naar eigenaar Harry Aarse van Personal Touch: wie biedt? De Top 50 loopt overigens een jaartje achter, want met name The Travel Club is in 2017 onstuimig gegroeid.

 

Author

12 Comments

  1. Jean-Paul Roels Antwoorden

    Appels met peren vergelijken Jan.
    TC is een heel ander bedrijf dan de andere NL ZRA organisaties die veelal enkel administrative taken doet terwijl TC al jarenlang op de TO stoel sturing geeft aan zijn inkomsten i.p.v. afhankelijk te zijn van de grillige commissies.

    • Dank voor je reactie, Jean-Paul. Lees wel dat ik juist de zra-organisaties in Nederland heel anders ‘neerzet’ dan Travel Counsellors UK. Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met ‘op de TO-stoel sturing geven’. Ik dacht niet dat TC UK als risicodragende touroperator actief is.

          • Jean-Paul Roels

            Klopt, maar gelukkig veel meer TC pakketreizen dan de “grote jongens” pakketreizen en als ZRA verkoop ik uiteraard veel meer dan enkel pakketreizen, maar ik hoef jou de diversiteit van ons aanbod niet uit te leggen.
            Laten we het er op houden dat ik dankzij TC een meer dan gemiddelde marge op na hou. Iets wat me als “gewone” ZRA zeker niet gelukt was. En in de ruim 10 jaar dat ik nu bezig ben groeit mijn commissiepercentage nog elk jaar. En dat terwijl de grote NL TO hun commissies elk jaar knijpen…
            TC biedt mij hele grote kansen en op dit gebied. Technologisch zijn we wereldleiders. Onze IT afdeling met ruim 40 mensen in de UK is minstens 2x zo groot als het gemiddelde hoofdkantoor van menig ander ZRA, dat zegt denk ik ook genoeg.
            Doe me eens een lol en vraag eens of je naar Manchester mee mag met onze Milka of Fred zoals ook vorig jaar Jan Peeters deed.

          • Jean-Paul Roels

            Trouwens Jan naast dat je vergelijking scheef gaat maak je ook nog een kapitale fout door inkomsten en omzet door elkaar te halen!
            TC had 560 miljoen euro omzet (sales) en 168 miljoen inkomsten (revenue)
            dus gemiddeld 330.000 pond omzet per TC. Vond het al weinig want in januari alleen al halen we dik 50 miljoen omzet.

            Ik ben en er ook even ingedoken hoe het nu eigenlijk zit met dat “verkopen”: TC staat niet te koop maar ze zoeken nieuwe investeerders zodat ze het ingeslagen pad dat was ingegaan met de vorige kapitaalinjectie van Equistone kunnen voortzetten en ze nog meer ontwikkelingen kunnen doen.

          • Jan Lokhoff

            Jean-Paul, die revenue cijfers haal ik uit recente berichten van Travel Weekly en TTG, de verkoop uit de Sunday Times met inderdaad de intentie om verder te (her)financieren.

          • Jean-Paul Roels

            Maar er is wel een verschil met revenue en sales ongeacht je bron dus je hele stuk klopt nu niet!

          • Jan Lokhoff

            De omzetcijfers van The Travel Club en Personal Touch (2016) zijn correct. De veranderingen in Manchester vormden voor mij alleen aanleiding om een naar de waarde van serviceorganisatie in Nederland te kijken.

          • Jean-Paul Roels

            Idd de waarde van de ander t.o.v. TC. maar die had je fout. Enfin typisch de moderne verslaggeving; lekker sensationeel met verkeerde feiten. Jammer Jan ik had je echt hoger zitten. Ik laat het hierbij want heb idee dat je kost wat kost de sensatie wil opzoeken i.p.v. de feiten.

          • Jan Lokhoff

            Jean-Paul, met alle respect, maar je moet wel goed lezen. Dat die – wat jij noemt – ‘t.o.v. TC waarde’ niet opgaat, was mijn conclusie ook. Heel duidelijk dat de godfather van de ‘homeagent’ een schitterend bedrijf nalaat.

Write A Comment