Je hebt er een huisje, houdt van het eiland, dus al snel geldt 1 en 1 = 2: GoHere heeft voor bezoekers aan Terschelling een app gebouwd. Het is de eerste vriendentip-app voor een VVV-organisatie van founder Menno Biesiot van GoHere. Al eerder deed hij dat ook voor Transavia en het Marokkaans Verkeersbureau.

Hoe is de nieuwe app onder bewoners en bezoekers ontvangen?
‘Ik heb veel positieve reacties gekregen, de meeste mensen dachten dat de app al lang bestond. Dat vind ik altijd een goed teken: nut van de app behoeft dan geen toelichting.
Los van de directe feedback hecht ik vooral waarde aan de download- en gebruikscijfers en die waren boven verwachting.’

Over wat voor aantallen praat je dan?
‘In de eerste 2 maanden is de app ruim 5.000 keer gedownload en waren er meer dan 23.000 appsessies.’

Is dat genoeg om een app goed te laten functioneren?
‘De app heeft in principe geen andere gebruikers nodig om goed te functioneren. Het doel is om toeristen van leuke tips te voorzien en die staan er zeker in. Maar de echte toegevoegde waarde van het GoHere platform (boven een app met een rijtje tips) is inderdaad het gebruik. Hoe meer gebruikers, hoe groter de kans dat er vrienden van je tussen zitten. En een tip van een vriend is toch het meest waardevol.’

Is deze app een voorbeeld voor andere VVV’s en toeristenbureaus?
‘Ja dat denk ik zeker! Het gebruik van de app toont aan dat er behoefte aan is. Voor andere VVV’s en verkeersbureaus lijkt het een no brainer om in te stappen. Het wiel is zeg maar uitgevonden, daar kunnen anderen van profiteren. We merken wel dat COVID op dit moment ervoor zorgt dat er andere prioriteiten zijn. Toch heeft VVV Terschelling laten zien dat het wel degelijk kan werken, of sterker nog, juist nu kan werken. VVV Terschelling legt de nadruk op wat wél kan op dit moment en geeft bijvoorbeeld aan welke restaurants aan afhalen of bezorgen doen.’

Hoeveel tips staan er nu op?
‘Er staan nu 221 tips in, 131 vanuit de VVV en 90 door gebruikers van de app toegevoegd.’

Plaatst de VVV Terschelling zelf ook tips?
‘Zeker! De tips zijn voor het grootste deel van de VVV afkomstig. We hebben ze wel geholpen met het plaatsen, vooral omdat we bij de eerste VVV met een GoHere whitelabel willen laten zien met feitelijke cijfers dat dit kan werken, we waren ongeduldig (-: ‘

Wat voor soort tips staan eigenlijk erop?
‘Het is vooral een combinatie van Horeca en mooie plekjes in de natuur. Plekjes die de VVV natuurlijk als geen ander kent. Ook staat de ‘Terschelling Challenge’ erin: 15 dingen om af te vinken. Daar hoort dan bijvoorbeeld ook zonsopgang op het Wad bij.
Verder is hun Instagram feed geïntegreerd in de app; daardoor blijft de app altijd actueel.’

Heb je gemeten welke het meest bekeken worden?
‘Het restaurant dat het vaakst getipt wordt is ‘ De Rustende Jager’ in Formerum. De meeste favourites zijn gegeven aan ‘het Drenkelingenhuisje’; dat is een voormalige schuilplaats voor drenkelingen, bijna op de oostpunt van het eiland. Vooral de tocht er naartoe is leuk!’

Kan de VVV toeristen met eigen berichten op het eiland ‘sturen’?
‘De VVV kan de app inderdaad ook inzetten voor spreiding van toeristen (visitor management). Je merkt dat toeristen de app veel gebruiken, dat betekent ook dat het (tijdelijk) weglaten van een tip er direct voor zorgt dat een locatie ontlast wordt: erg handig in tijden waar het belangrijk is om afstand te houden. Bovendien biedt de app de mogelijkheid om een push bericht te sturen als er echt dringend gewaarschuwd zou moeten worden.’

Is de app een voorbeeld voor Texel en de andere Waddeneilanden?
‘Ik denk inderdaad dat het bestaansrecht met deze casus is aangetoond. Dat voorbeeld kan nu eenvoudig gevolgd worden door andere Waddeneilanden.’

Hollandse slotvraag: wat kost zo’n app?
‘We rekenen af op basis van een licentie fee. Afhankelijk van de gewenste functionaliteiten en aantal gebruikers krijg je een eigen app, in eigen huisstijl, voor een maandelijks bedrag tussen de €295 en €995 en leg je je vast voor 1 jaar. Op die manier willen we het laagdrempelig maken om in te stappen en te kijken of het werkt. Dat is uiteraard inclusief verdere doorontwikkeling en onderhoud. Voor Terschelling hebben we er ook een promotiefilmpje bij gemaakt dat op de boot te zien is.’

jan@lokhoff.nl

 

Author

1 Comment

Write A Comment