Zeker na de scheiding tussen de merknamen Neckermann en Thomas Cook wil de Duitse touroperator natuurlijk extra agentvriendelijk overkomen. Immers, het tientallen jaren oude agentenlabel Neckermann verdwijnt resoluut uit de schappen. Dat doet pijn.

 

Pijn

Ik kan me voorstellen dat het kaltstellen van Neckermann telkens weer pijn doet als in dure Sterspots op televisie het publiek wordt gelokt om te boeken vanwege ‘50% korting bij Neckermann’.

 

Wil en weg

Als hybride touroperators reclame maken voor directe online boekingen, vergeten ze doorgaans de reisagent niet door in een voetnoot te attenderen ‘of bij uw ANVR-reisbureau’. Dat daar dus ook geboekt kan worden, de keuze aan de klant latend. Met twee verschillende merken ligt dat misschien wat ingewikkelder, maar waar een wil is, is een weg.

 

Munitie

De langdurige hitte zorgt helaas niet voor een ‘boekingsgolf’. De handel is stilgevallen. In Groot-Brittannië hoopte men na afloop van het WK voetbal op een inhaalslag in de boekingen. Maar de hitte verhindert dat. Reisbureaus in de ‘high streets’ lopen zelfs 10 procent achter. Alle tijd dankzij de terugval in traffic om je te focussen op de komende winter en de zomer van 2019. Programma’s worden al uitgebracht, dus munitie genoeg.

 

Vuurwerk

Over munitie gesproken, gisteren plofte er vuurwerk van Silverjet op mijn deurmat. Vier schitterende gidsen van de ‘Travel in Style’ specialist met louter walhalla-vakanties voor de winter en volgend jaar. De cruisegids (veel geprijsd op suites) loopt zelfs door naar 2020. Je verwent jezelf alleen al door erin te bladeren; op bijna elke pagina droom je even weg. Als ik jurylid zou zijn in een competitie om de mooiste reisgids, zou het paperwork uit Apeldoorn met stip bovenaan mijn lijstje prijken.

 

Groei op groei

Silverjet handhaaft haar positie op de markt schijnbaar moeiteloos, ook al voorspellen doemdenkers terugval vanwege internet. Elk jaar noteert eigenaar Rob Bremer weer groei op groei, hier en in België. Internetconcurrentie? ‘Wie boekt er een vakantie van tienduizenden euro’s met een muisclick?’ De gidsen fungeren door hun overvloedige informatie en fotowerk niet alleen als verleidende sfeermaker bij het publiek, maar ook als een soort salesmanual voor reisverkopers. Volgende week start de distributie.

Author

Write A Comment