Rob Jetten gezien van de week in de Tweede Kamer? De klimaatminister werd woensdag onder vuur genomen vanwege hiaten in de vliegbelasting-wet waardoor overstap passagiers en vluchten met de onlangs door klimaatactivisten aangevallen populaire privéjets op Schiphol-Oost buiten de boot vallen. Die zijn met name in trek bij gezelschappen die normaal gesproken businessclass vliegen en dan is het prijsverschil meestal acceptabel. Grote voordeel daarbij is tegenwoordig dat je op het oude Schiphol geen last hebt van rijellende en voor de deur kan parkeren.

De minister zegde de Kamer toe die manco’s aan te pakken. Dat kan volgens hem niet eerder dan in 2024. Ik heb trouwens niet het idee dat privéjet passagiers wakker zullen liggen van een paar tientjes taks.

Hoe een taks gaat vallen onder transferpassagiers kan ik niet inschatten. Het gaat om ongeveer 10 miljoen reizigers, dus er is heel veel geld mee gemoeid. Als airlines de taks in de ticketprijs ‘verstoppen’ zal er wel geen haan naar kraaien.

De spreekvaardige Jetten accentueerde omslachtig dat de (verhoogde) vliegbelasting is ingevoerd om het klimaat te dienen. Dat gevlieg in Europa van hot naar her in Europa voor twee tientjes is volgens hem misschien wel leuk voor culturele uitwisseling, maar funest voor het milieu. Dus moet je vliegen ‘beprijzen’ om dat tegen te gaan. Daar kwam hij mee weg.

Oppositionele Kamerleden noemden hem nog wel hypocriet vanwege zijn eigen vlieggedrag, 40.000 kilometer per jaar werd door hem niet tegengesproken, maar de vraag bleef uit waarom de opbrengst van de vliegtaks in de schatkist verdwijnt en niet wordt aangewend in de luchtvaartsector ten bate van gerichte innovaties ten gunste van het milieu? Denk dan met name aan nieuwe brandstof en elektrisch vliegen.

Als de vliegtaks zo’n bestemmingsheffing was, zou die voor een hoop mensen het gevoel van vliegschaamte wegnemen, want dan hebben ze het idee dat ze wat ‘terugdoen’. Cruijff zei het al…

jan@lokhoff.nl





Author

5 Comments

  1. Erik van der Waard Antwoorden

    Wat mij dan weer enorm bezig houdt is what the f*ck gaan ze met die bedragen doen? Op welke manier wordt het geld gebruikt om het milieu te helpen of wat dan ook gezonder en groener te maken? Naar mijn mening is het een ordinaire graai tax die de potjes weer wat aanvult namelijk. Of gaat het hele parlement vanaf nu ineens op de elektrische fiets naar het binnenhof?

  2. Erik. Ja het is een algemene belasting heffing. En wat is daar mis mee? Belasting heffing op vervoer is heel gewoon en geaccepteerd behalve als we gaan vliegen. Dat wordt nu langzaam gecorrigeerd.
    Innovaties moeten door de luchtvaart industrie zelf gedaan worden. De auto-industrie is hier een goed voorbeeld van. Onder dwang van de overheid en gebruikers worden grote stappen gezet. Gaat ook in de luchtvaart gebeuren.
    En wordt vliegen hierdoor elitair? Welnee. Deze geringe belasting kan nu aangewend worden voor algemene projecten. Dat is goed. Zeker voor burgers die niet gaan vliegen. Komt goed Erik.

    • Adrie van Rooij Antwoorden

      Helemaal mee eens! De luchtvaart is VEEL te laat begonnen met innoveren mbt duurzaamheid en moet nu heel wat inhalen. We zijn zelf verantwoordelijk en klagen over een paar tientjes tax………terwijl de kerosine ONBELAST is…… Vergelijk dat eens met diesel en benzine…..

  3. Beste Hendrik, Komt helemaal niet goed dit is gewoon greenwashing, ons milieu is een serieuze zaak. Ga jij aan de volgende generatie uitleggen dat jij lekker achterover hebt gehangen, maar dat je jouw handen in onschuld wast omdat jouw generatie belasting heeft geheven?

    Innovatie kan niet alleen door de industrie worden gedaan. Jouw voorbeeld de auto industrie, krijgt miljarden steun voor innovatie. Moet ook want de wereld moet helemaal op de kop. Nu draait de wereld op olie en daar moeten we dus mee stoppen. Als je de hele wereld op de kop wilt zetten dan heb je heel veel tijd, geld en commitment van de politiek nodig.

    Helaas zijn er nog steeds heel veel mensen die denken dat het wel goed komt. Jij dus en ook meneer Jetten die veel geld ophaalt met greenwashing maar uiteindelijk niets doet met dat geld dat de volgende generatie ook maar iets helpt.

    Wij “het westen” hebben de meeste vervuiling veroorzaakt, dus wij moeten het ook oplossen. Wij hebben de kennis de infrastructuur en het geld. Helaas hebben wij (nog) geen politici die hun verantwoordelijkheid nemen om ook echt iets te veranderen.

  4. Met al dat vlieg (nodig of niet) doen we enthousiast mee aan de vervuiling.
    Dan mogen we daar best een vervuilbelasting voor betalen.
    Voor een kwartje op de eerste rang gaat echt niet meer jongens (m/v/d)!!

Write A Comment