Veel buitenlandse verkeersbureaus in Nederland moeten zich schamen. Het is schering en inslag dat zij zich onbeschoft gedragen jegens pr-bureaus die op hun verzoek pitchen naar een jaarcontract om hun publiciteit en marketing te ondersteunen. Zo’n pitch is niet een kwestie van een telefoontje of een bezoekje. Uitgeschreven tenders zijn veeleisend. Niet alleen moeten alle creatieve plannen haarfijn gepresenteerd worden – met het risico dat ze ‘gratis’ worden ingepikt – ook wordt verwacht dat er veel data over de reissector wordt verstrekt. Per offertecompetitie nemen gemiddeld wel een vijftal bureaus deel. Ondanks het vele werk – vaak voor niks dus – doen zij dat gretig, want er is een overtal aan pr-bureaus.

Het zijn niet alleen verkeersbureaus met onfatsoenlijk gedrag, ook buitenlandse toeristische regio’s bestoken de vele pr-bureaus in Nederland met verzoeken om goed ‘aangeklede’ offertes uit te brengen. Ook zij maken er een potje van. De budgetten zijn doorgaans laag, maar dat is ook geen belemmering voor de gretigheid, want er wordt sowieso al (te)veel op prijs geconcurreerd.

Ik laat je meelezen met een paar reacties van pr-bureaus.

‘We hebben alles uit de kast gehaald inclusief onze ervaring met het verkeersbureau en onze detailkennis van het land. Binnen een maand zou men besluiten. Ondanks allerlei reminders geen reactie of – in het beste geval – een algemene vertragingsboodschap. Toen kwam covid en lag alles stil. Vanaf december jl. zijn we gaan reminden of er al plannen waren tot reactivatie (oud proces activeren of nieuw proces starten). Geen enkel antwoord, totdat we vorige week een bericht zagen dat een concullega de opdracht had gekregen.’

‘Tot vandaag geen reactie op reminders of op zijn minst een bericht dat men uiteindelijk gekozen heeft. Dat gedrag typeert overigens veel partijen binnen onze doelgroep en ze kunnen het doen omdat ons soort bureaus in de rij staat zodra een bestemming gaat tenderen …’

Over een tender van een regio in een Alpenland: ‘We hebben een uitstekend en uitvoerig voorstel gemaakt, maar je hoort niks meer. Zelfs zo professioneel zijn om te vertellen waarom de keuze niet op jou is gevallen gebeurt niet.’

Zelfs de verkeersbureaus van grote landen als bijvoorbeeld Turkije, Duitsland, Zuid-Afrika en Thailand maken gebruik van pr-bureaus omdat hun de kennis ontbreekt van de Nederlandse markt en reisbranche. Anders dan vroeger bewerken tegenwoordig provincies, steden en regio’s buiten de verkeersbureaus om de markt rechtstreeks om niet te verdwalen in de algemene werving van de verkeersbureaus van de centrale overheid.

Pr-bureaus zullen niet klagen, want er moet brood op de plank en je wil je daar niet door als ‘lastig’ positioneren. Ik roep de verkeersbureaus en regio’s wel op om met meer egards en fatsoen om te gaan met tender-deelnemers. Harder gezegd: stop met onbeschoft gedrag. Wie de schoen past trekke hem aan!

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.

Author

1 Comment

  1. In reactie op jouw Verkeersbureaus behandelen pr-bureaus onbeschoft blog:

    Ja, na ruim 22 jaar gepitcht te hebben, kan ik ook een boek vullen met onze erbarmelijke ervaringen met verkeersburo’s (én andere reisorganisaties).

    Maar niet alleen de verkeersbureaus zijn debet, ook de PR-bureaus zelf houden dit vooroorlogse pitch systeem overeind door zich nog steeds als hongerige wolven erop te blijven storten en steeds lagere fees offreren om de pitch te ‘winnen’.

    Zolang er geen ruggespraak en overleg plaatsvindt om een halt te roepen aan de ouderwetse pitch-procedure, zal het nooit veranderen.

    Wij doen er gelukkig niet meer aan mee: lees het in mijn blog > https://www.baltuscommunications.com/ditch-the-pitch/

    Nu de rest van de collega’s nog.

    Baltus Communications
    Marcel Baltus

Write A Comment