Soms maakt mijn blog heel wat los. Recent gebeurde dat met het prikkelende pleidooi voor meer inclusiviteit en de constatering van te weinig vrouwen aan de top in een verder vrijwel witte reisbranche. De suggestie om bij de boeking meteen 100% af te rekenen lokte ook veel reacties uit. In de gesuggereerde aanpassing om na de volledige betaling meteen de bemiddelingskosten van de verkoper af te dragen en het restant op een beschermde derdenrekening te storten, kan ik me helemaal vinden.

Gebeurt er onderweg naar de vertrekdatum iets met een noodzakelijke annulering tot gevolg, dan krijgt de klant keurig zijn reissom terug, minus die bemiddelingskosten, want die dienst is geleverd en al betaald. Dat geeft veel zekerheid in het verdienmodel .

Reissommen op derdenrekeningen storten is niet simpel en valt onder een (bank)vergunningensysteem in Nederland. Onder de hoede van de SGR en in samenwerking met Fadiro (BAS) wordt dit model getest. Inmiddels al voor de tweede keer, nadat de eerste proef mislukte door problemen met een aangetrokken partij. De proef voltrekt zich in alle stilte en dat lokt verwijten uit in agentenkring. De retail wil inbreng leveren en straks niet alleen maar tekenen bij het kruisje.

Het betrekken van de reisretail bij belangrijke zaken in de branche is sowieso een dingetje. Neem de ANVR Voucher. Die kwam buiten hen om tot stand en zorgt nog steeds voor vervelende problemen met boze klanten die aan de balie hun geld terugeisen, een advocaat inschakelen en soms zelfs dreigen met fysiek geweld.

De ANVR is van plan na de corona crisis veel zaken op het gebied van wet- en regelgeving en verzekeringen aan te pakken om die beter afgestemd te krijgen op de praktijk. De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat dit nu absoluut niet het geval is. Het lijkt me een goede aanbeveling om daar van stond af aan de belangrijkste stakeholders bij te betrekken. En dan met name de retail, die te kampen heeft met een krakend verdienmodel en in de frontlinie naar de consument opereert.

Ik zou zeggen: pak het niet te ambtelijk aan, maar zorg voor inbreng vanuit de alledaagse praktijk. Vorm een taskforce en maak het ‘reisagenten platform’ van de ANVR daar prominent onderdeel van.

jan@lokhoff.nl

Author

5 Comments

Write A Comment