Ook onze vakbladen hebben het moeilijk. Langer dan een jaar nauwelijks tot geen advertenties, papieren magazines opgeheven of oplage drastisch gedaald en geen uitzicht op (snel) herstel. Leven op de NOW, afscheid van personeel en pogingen om van print te switchen naar online-exploitatie.

Dat geldt voor Reisbizz Magazine, TravelPro en alleen Travmagazine ‘papiert’ nog steeds al is de frequentie van wekelijks naar 14-daags teruggevallen en bij een beetje wind moet de postbode oppassen dat het dunne blad niet uit zijn handen waait. Travmagazine heeft, anders dan zusje TravelPro (beide bladen zijn eigendom van Travelmedia en werkend met één redactie) ervoor gekozen de meeste artikelen online achter een paywall te plaatsen. De meeste dagbladen doen niet anders. Heel irritant, maar je hoopt als uitgever de lezer te verleiden een (online) abonnement te nemen. Anders dan Travmagazine is online bij TravelPro echter alles gratis te lezen.

Dat is voor de uitgeverij van deze toch wel gekunstelde vakbladen-tweeling een groot risico. Je maakt de ene online betaald, de andere niet, maar die laat je wel hetzelfde kunstje doen. Wie gaat er dan winnen? Daarover een voorbeeld. Toen Don Kaspers jaren gelden aantrad bij D-rt stonden er op zijn to-do lijst vooral bezuinigingen. Hij mailde mij destijds dat in dat kader alle abonnementen op Travmagazine werden opgezegd. Dat ging om ruim 30.000 euro per jaar. Hij nam wel de moeite even langs te komen om het toe te lichten. Die bleek heel simpel: ‘Travmagazine kost mij geld, TravelPro is gratis.’ Uiteraard voerde ik aan dat de kwaliteit van mijn magazine hoog boven die van de concurrent uitsteeg, maar interesseerde Don niet, hij keek alleen naar de centen.

Een paywall werkt alleen als de informatie uniek is en nergens anders zonder te betalen te vinden is. Concurrentie is er niet alleen tussen zusjes Travmagazine en TravelPro, die doen alsof ze een verschillende doelgroep hebben, ook Reisbizz blaast weer een deuntje mee met een dagelijkse nieuwsbrief en de herintroductie van het magazine online, waarin zelfs oud-Telegraaf-verslaggever Paul Eldering als columnist acteert. Dat maakt de commerciële spoeling dun en drijft prijzen van de toch al schaarse advertenties naar beneden.

Travmagazine kan dus met een paywall alleen maar overleven als zijn content dat waard is. TravelPro doet echter niet onder voor zijn geld vragende zusje. De verslaggeving van hoofdredacteur Arjen Lutgendorff over de D-reizen soap, de live rechtbankverslagen op zijn site van de vele processen in de reisbranche en de actuele interviews zijn eigenlijk eerder een paywall waard. Maar ja, twee betaalmuren zou helemaal van de gekke zijn.

De toekomst voor reisvakmedia baart sowieso zorgen. Advertentiebudgetten zullen na corona in de herstellende markt gekrompen zijn, het aantal te beïnvloeden ZRA’s en reisbureaus idem dito en de afspraken tussen touroperators en de koepels van reisretailers meer dan ooit strak prestatiegericht, waardoor beïnvloedende reclame grotendeels achterwege kan blijven. Daarnaast slokken touroperators en airlines de budgetten op van bestemmingen (landen en regio’s) als promotieondersteuning richting klanten in ruil voor het ‘brengen’ van bezoekers.

De vakbladen zullen moeten innoveren. Met een wekelijkse podcast alleen kom je er niet, nog los van het feit dat de uitgever daarin elke kans aangrijpt om de spot te drijven met zijn hoofdredacteuren. Met name Theo de Reus is de schlemiel. Dat is niet chique en zal in de branche niet gewaardeerd worden. Content zal meer dan ooit King moeten zijn, maar dan vooral op basis van eigen research en verrassender onderwerp keuzes. De belangrijkste onderwerpen laat de redactie steevast liggen. Daar schort het nu aan. Uitgangspunt moet zijn: content produceren waarvoor men bereid is te betalen. Kritiekloze, notulerende journalistiek en het klakkeloos copy pasten van persberichten zullen alleen de afzenders waarderen.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.




Author

8 Comments

  1. Hans Tattersall Antwoorden

    Ik zit weer op de punt van m’n stoel. En dat is niet omdat ik aambeien heb.
    Spot on Jan

  2. Werner van Disseldorp Antwoorden

    Over “niet chique” gesproken….Kom op Jan, dat is beneden je waardigheid

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Kritiek kan hard aankomen, Werner. De toekomst zal het uitwijzen. Weet dat ik van ganser harte hoop dat de bladen weten te overleven in de veranderende uitgeef- en reiswereld.

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Weest gerust, Ed. Geen pijn en geen rancune. Lees ook mijn reactie op commentaar van Werner.

  3. Adrianus van Rooij Antwoorden

    De podcast is best vermakelijk en naar mijn mening is niemand daarin ‘de schlemiel’.

Write A Comment