Ex-eigenaar Henk van den Broek van D-reizen stopt met de financiering van Vakantieboulevard.nl en heeft het platform te koop gezet. Hoewel volgens eigen zeggen de doelstellingen gehaald zijn, heeft dat te veel marketinggeld gekost. Vakantieboulevard begon een jaar geleden als virtueel winkelcentrum voor specialistische reisaanbieders. Die konden ‘etalages’ huren om bezoekers naar hun websites te laten klikken.

 

Startpagina 2.0

Ik heb het initiatief wel vergeleken met de vroeger immens populaire Startpagina’s (nu van Sanoma), maar dan in een moderne 2.0 uitvoering. Van den Broek geloofde enorm in zijn initiatief en hoopte op veel traffic via free publicity. Die is er echter nauwelijks geweest, dus al het bezoek moest met marketingacties aangetrokken worden, een kostbare exercitie.

 

Onoverzichtelijk

Op de site komen maar liefst 118 thema’s, of winkelstraten, in beeld. Dat maakt het platform nogal onoverzichtelijk. In feite lijkt het er wel op of de concurrentie met Google is aangegaan, maar die is nou juist keihard nodig om bezoek naar zo’n site trekken. Op zoek naar een (speciale) vakantie gebruiken de meeste mensen ’s werelds grootste zoekmachine. Wil je daarop in beeld komen met een hoge hit dan kost dat dagelijks enorm veel geld. Geld dat Van den Broek er niet meer insteekt.

 

Exen van D-reizen

Nauw betrokken bij Vakantieboulevard zijn oud-directeur Will van den Hoogen van D-reizen en onlinemarketeer Martin van Kranenburg, die lang geleden ook bij D-reizen heeft gewerkt, waar hij aan de wieg stond van de boekingssite dreizen.nl. Hij is mede-bedenker van het geldverslindende project van zijn ex-baas dat nu koortsachtig een koper zoekt.

 

Veel personeel

Directeur van de zoeksite is Willemien de Jong, die – zo lees je op de website – wordt bijgestaan door een team van acht dames. Willemien is de dochter van De Jong Intra-oprichter Hans de Jong en leidde eerder kort de toenmalige reisbureaus van deze touroperator.

Author

6 Comments

  1. Leo van der Hoeven Antwoorden

    Heerlijk zo’n bericht voor de retail! Enerzijds een signaal van ‘schoenmaker hou je bij je leest’, maar anderzijds, en mogelijk nog wel belangrijker een signaal aan alle leveranciers en touroperators dat de kosten van het via het internet verkopen van reizen alleen maar hoger zullen worden en inmiddels de kosten van verkoop door de retail te boven gaan!
    Touroperators laat je niet leiden door de ICT mensen van je bedrijf, die hebben immers hun eigen belangen, maar verstevig de samenwerking met de retail en andersom natuurlijk zullen wij dat van onze kant ook doen in de richting van de retailvriendelijke reisbedrijven!

  2. Scherpe annalyse! Dit soort mooi initiatieve falen allen omdat ze niet de kritische massa halen publiek mede ingegeven door dat hun bussiness model niet onderscheidend genoeg is.

  3. Een kleine correctie: de De Jong Reisburo’s waren niet van De Jong Intra, maar van oprichter Hans de Jong in privé. DJI heeft zelf nimmer reisbureaus in bezit gehad.

  4. Pingback: Vakantieboulevard.nl nu zelf in de etalage /  mediafeed.gertimmer.nl

  5. Pingback: Vakantieboulevard.nl nu zelf in de etalage - Website laten maken in Someren

Write A Comment