Boter bij de vis. Goed voor de cashflow als vakanties meteen worden afgerekend. Meer eerst wat anders. In juni turfde Schiphol 471.852 passagiers. Op het eerste gezicht oogt dat lekker veel, maar als je dat aantal afzet tegen dezelfde maand vorig jaar, dringt de ernst van de coronacrisis keihard tot je door. Dat waren er toen namelijk 6,5 miljoen. Er werd in die maand 8.100 keer geland en opgestegen. In juni 2019 noteerde die teller er nog 43.300.

Ruim 82 procent minder reizigers in een zomermaand op onze grootste luchthaven, daar word geen mens blij van. Hoe lang houdt de reisbranche zich nog staande? Na de val van Tenzing Travel (velen hopen op een afgeslankte doorstart) hoor je van alle kanten dat dit pas het begin is. Je moet wel veel reserves hebben opgebouwd om bij een bijna complete omzetdaling overeind te blijven. Zelfs een reisreus als Booking.com heeft daar ruim 65 miljoen euro steun van de (Nederlandse) overheid voor nodig.

En het werk ligt niet stil, in tegenstelling wat iedereen denkt nu er nauwelijks nog gereisd wordt. Omboeken, annuleringen, afhandeling van vouchers, reserveringen voor dit (verre) najaar en 2021 en duizenden vragen van ongeruste klanten beantwoorden. Het circus draait gewoon door.

Meteen betalen?

Voor de cash positie zou het voor retailers en touroperators een zegen zijn als vakanties bij de boeking meteen 100% worden afgerekend. Scheelt ook een hoop administratiekosten. Is dat een rare gedachte? Wie een vliegticket koopt betaalt toch ook meteen het volle pond.

Is er angst dat daardoor minder geboekt gaat worden? Als daar al sprake van zou zijn, kunnen klanten ongetwijfeld aankloppen bij (nieuwe) ‘vakantiegeld voorschieters’ die de reissommen lenen. Reisondernemingen kunnen deze lenende partijen aanbevelen of verkopen (commissie). Ook kunnen ze er misschien wel zelf gebruik van maken (factoring) als dat nodig is.

Ik ken even niet zo snel branches met getrapte betalingen. In de autobranche is boter bij de vis bijvoorbeeld heel gewoon. De Bovag bemoeit zich daar niet mee. Een (dure) auto moet ik bij aanschaf 100 procent betalen. De dealer eist de aankoopsom op de rekening voor aflevering, het is aan de klant om die zelf te betalen, een leaseovereenkomst te sluiten of het geld bij de bank te lenen. Er heeft trouwens nog nooit zoveel spaargeld op de rekeningen van de Nederlanders gestaan. Vakantiegeld genoeg dus.

jan@lokhoff.nl

Author

3 Comments

  1. Ik geloof niet in dat boter bij de vis. Voor een vakantie die over een half jaar pas word genoten. Het is nu de nagel aan de doodskist van de hele branche gebleken. Geld parkeren bij luchtvaartmaatschappijen, hotels en de hele tussenhandel is misschien op korte termijn wenselijk, maar als op de lange termijn gewoon niet gezond.
    Waarom is booking zo groot geworden? Omdat je zonder veel poespas een hotelreservering kan maken die een dag van te voren nog te annuleren is. Maken klanten daar misbruik van? Misschien. Maar door alles goed te automatiseren is het prima te handelen.
    Dit terwijl alle touroperators nog jarenlang angstvallig vasthouden aan veel te strenge annuleringsvoorwaarden. Je kan annuleringskosten als een verdienmodel blijven zien, maar dan heb je zeker ook nog een reisbureau met een draaischijftelefoon en een fax.

  2. Grotendeels eens met Kees. De consument die nog geld tegoed heeft van TO or airline en/of afgescheept is met een onwettelijk voucher ziet je al aankomen……………. Negatieve publicitiet in het kwadraat. En mbt de auto……betalen bij aflevering is normaal. Zoals overigens bij ALLE consumentenprodukten meneer Lokhoff!

Write A Comment