Hoe snel het (internationale) vakantieverkeer zich herstelt, weet niemand. Wel hoor je steeds meer hoopgevend nieuws. Zo heeft de top van de Europese Unie een vaccinatiepaspoort op de agenda staan. Premier Rutte is niet tegen. Zuidelijke landen Griekenland, Italië, Portugal en Spanje dringen daar natuurlijk hartstochtelijk op aan. Voor Noord-Europa zouden pasreizen’ ook een uitkomst zijn voor herstel van reisbedrijven. In Israël en Turkije

Natuurlijk zijn er nog wel een paar drempels te slechten, maar ik hoop dat gekozen wordt voor een pragmatische benadering van wat massale vaccinaties mogelijk maken om de toeristische industrie (uiteindelijk mondiaal) overeind te houden. In combinatie met sneltesten lijkt zo’n pas de grenzen weer open te kunnen gooien. Mooi nieuws daarbij is dat de Verenigde Naties miljarden inentingen gaat schenken aan arme landen in de wereld, waardoor ook verre reizen weer in het vizier komen.

Goed nieuws trouwens op dit punt uit Thailand. Bij Buitenlandse Zaken oranje gekleurd, maar met de KLM vlieg je er nog steeds wekelijks naartoe. Bij aankomst moet iedere reiziger van overheidswege onverwijld de bus en voor 14 dagen naar een aangewezen quarantainehotel. Voor Thai en expats nog wel te doen, maar natuurlijk een barrière voor toerisme. De overheid is van plan om die controlerende opsluiting af te schaffen als de reiziger aantoont te zijn ingeënt.

Ik las trouwens ergens dat je een corona vaccinatie simpel kan laten bijstempelen in je officiële gele vaccinatieboekje naast de stempels van prikken tegen typhus, cholera, gele koorts en tetanus (ik checkte even mijn eigen gele boekje)… Feitelijk is het paspoort er dus al, zonder dat deze ooit een ethische discussie ontlokte.

Grote verliezen

Opvallende jaarcijfers van grote ondernemingen. Nederlandse Spoorwegen leed in 2020 een verlies van 2,6 miljard euro, Air-France KLM meer dan 7 miljard, Booking.com moest vorig jaar ook bloeden, maar presteerde het nog om dat rampjaar af te sluiten met een winst van 59 miljoen dollar. Dat is weliswaar een fractie van de profit in 2019 toen 5 miljard dollar op de rekening overbleef, ofwel een winstdaling van 99 procent, maar toch.

Waar NS overigens de glazen bol vandaan haalt, weet ik niet, maar herstel van het reizigersvervoer wordt pas voorzien in 2025… Dat zal wel een jaartal voor de bühne zijn voor staatssteun en om van de bonden een ‘ja’ te krijgen voor bezuinigen met ruim 1.000 ontslagen. Stel je voor dat de reisbranche moet mikken op herstel in 2025. Dan is die grotendeels weggevaagd.

jan@lokhoff.nl


Author

2 Comments

  1. Hi Jan, ik krijg juist het idee dat Rutte aan de achterkant van de kar aan het trekken is. Zuid-Europa wil zo snel mogelijk aan de slag, Merkel hoopt dat het voor de zomer klaar is en van der Leyen zegt dat ze nog wel 3 maanden bezig zijn. Maar dat betekent dat ‘we’ als een haas aan het werk moeten om deze zomer niet te verliezen. Maar onze eigen minister-president ‘is nog niet zo ver’ en ‘moet het debat nog voeren’. Met andere woorden: is aan het vertragen. Als het aan Rutte ligt, blijven we weer met 17 miljoen thuis deze zomer. Ook andere signalen die mij bereiken, wijzen hierop. Let op mijn woorden: ook na eind maart mogen we nog steeds niet naar het buitenland reizen!

    Ik vind dat we nu zoals de horeca een steen in de vijver moeten gooien: Frank bij Jinek en vertellen dat wij het echte kind van de rekening zijn!!! En het water tot voorbij onze kruin staat……

Write A Comment