Ik wil niet pessimistisch zijn, maar vrees dat de Richtlijn Pakketreizen reisagenten ook in de toekomst ernstig blijft benadelen. Bovenin de ivoren toren van beslissers in Brussel is de afstand naar de toeristische industrie in de diepte zo groot dat ze geen notie hebben van wat de problemen in de praktijk zijn. Hun onwetendheid belemmert ze echter niet om (verkeerde) beslissingen te nemen. Zoals het er nu voor staat blijft de Richtlijn als een molensteen om de nek van ondernemende retailers hangen. Je maakt een package en alle risico’s en verantwoordelijkheden van een touroperator liggen op je bordje. De coronapandemie heeft aangetoond wat een ellende dat in onze branche veroorzaakt. Misschien is er een oplossing.

De hele industrie in Europa wil wat anders, maar de plannen van de bobo’s van de Europese Unie maken het alleen maar erger. Nu staat de afschaffing van de aanbetaling op hun agenda als verbeterpunt. Hun onbegrip voor wat er werkelijk speelt in de reissector is net zo groot als die van onze eigen regering ten tijde van de lancering van steunmaatregelen.

De ANVR doet er alles aan om Europese ambtenaren en bestuurders tot andere gedachten te brengen. Vorige week is er uitgebreid overleg gevoerd met de Europese Commissie over het lopende traject voor de mogelijke herziening van de Richtlijn Pakketreizen in het licht van de ervaringen opgedaan met het Europa-brede faillissement van Thomas Cook in 2019 en de gevolgen van Covid19 voor toerisme. De focus ligt op consumentenbescherming bij het boeken van een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement, niet op de gevolgen daarvan voor de sector.

‘Tijdens dat overleg met de Europese Commissie was de verantwoordelijk Eurocommissaris van Justitie Didier Reynders (België) heel duidelijk: de oplossing van veel problemen met de Richtlijn is gelegen in het beperken van aanbetalingen die klanten moeten doen als ze een pakketreis boeken. Daarmee sloot de Eurocommissaris aan bij de analyse die de Europese Commissie ook al heeft neergelegd in haar analyse van februari dit jaar’, zegt Frank Radstake van de ANVR.

‘Wij vinden dat de Commissie daarmee het probleem aan de verkeerde kant van de waardeketen aanpakt. Aanbetalingen bestaan vooral omdat reisdienstverleners (m.n. luchtvaart, maar ook andere leveranciers) die vragen. Aanbetalingen beperken in hoogte en tijd, kan dus ook niet zonder de hele keten onder handen te nemen.’

Radstake verder: ‘Degenen die hopen en verwachten dat de Europese Commissie zal komen met voorstellen die het niveau van consumentenbescherming fundamenteel zullen aantasten, gaan van een koude kermis thuiskomen. Dat zal nadrukkelijk niet hun insteek zijn. Het is ook maar de vraag of dat is ons belang zou zijn. Wij richten ons in de lobby de komende periode daarom op die punten waar we daadwerkelijk iets voor elkaar kunnen krijgen voor reisondernemingen. Zo willen we onder meer: het principe van beschermen van vooruitbetaalde reisgelden uitbreiden naar de luchtvaart; reisdienstverleners verplichten sneller terug te betalen, zodat reisondernemingen dat ook kunnen doen binnen de wettelijke termijn; de definitie van pakketreis binnen de richtlijn versimpelen; een fonds op EU-niveau om snelle terugbetaling aan de klant mogelijk te maken in geval van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden én de aanbevelingen van de Europese Commissie uit mei 2020 over vouchers onder de werking van de richtlijn te brengen.’

Je schrikt overigens als je naar de tijdslijn van mogelijke veranderingen kijkt. Op z’n vroegst zijn die hier in 2025 te verwachten. De komende vier, vijf jaar blijft dus alles bij hetzelfde.

Dat is in het voordeel van de (grote) touroperators. Om risico’s uit de weg te gaan, zullen steeds minder reisagenten zelf pakketten gaan samenstellen, ook al levert dat minder verdiensten op dan de commissies van de pakket touroperators.

Als de ANVR en haar collega’s in de Europese ECTA de EU niet op andere gedachten kunnen brengen, moet er misschien gekeken gaan worden naar een uitbreiding van het modulaire aanbod door touroperators waarmee reisagenten en ZRA’s hun gang kunnen gaan, terwijl aan het einde van de rit zij de (juridische) verantwoordelijkheid op zich nemen als touroperator van het door retailers samengestelde pakket, zelfs als daar niet eigen-elementen in zitten.

Partijen die dat aanbieden kunnen op ongetwijfeld grote support rekenen, zeker onder ZRA’s. Misschien is zo’n package platform een idee voor Airtrade, die heeft daar al ervaring mee, o.a. met KLM en Transavia Holidays.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment