Het heeft veel weg van een spannende soap, de manier waarop startup Moonback als eerlijk alternatief voor sites als Booking.com geld verzamelt via crowdfunding om de zaak draaiende te houden. Ooit begonnen onder de naam ‘BeterBoeken’ werd twee jaar geleden 2 miljoen euro opgehaald. Nu is een tweede crowdfunding campagne gestart. Een paar maanden geleden was het startkapitaal bijna op en was oprichter Niels Meijssen gedwongen een tweede gooi naar nog eens 2 miljoen te doen.

Daarbij werd in goed geschreven ronselmails de afgelopen maanden gesteld dat komende zondagavond om 12 uur de deadline is. Is het bedrag dan niet opgehaald, krijgt iedereen zijn geld terug en gaat de stekker uit Moonback. Vanochtend stond de teller al op 1.950.250 euro, afkomstig van bijna 1.600 investeerders, dus die 2 miljoen zal wel gehaald worden.

Dat is goed nieuws voor de initiatiefnemer van deze wat hij noemt ‘eerlijke boekingssite’.  Deelnemende hotels betalen slechts 10 procent commissie aan Moonback en als die nog een keer boeken zakt die naar 3 procent.

Je kunt je wel afvragen of die paar miljoen wel voldoende is om het op te nemen tegen de dominantie van de grote boekingsites? Meijssen daarover bij Emerce.nl: ‘De hotelmarkt is gigantisch. Om een plek te veroveren hebben we die 2 miljoen echt nodig. Ter vergelijking: Booking.com en Expedia spendeerden dit bedrag in 2021 iedere vier uur aan marketing. We willen reizigers en hotels een alternatief bieden, maar je kunt dat pas waarmaken als je hen ook gebruiksgemak geeft. Waar mensen in Europa ook naartoe willen reizen, je moét het via Moonback kunnen boeken.’ Veel werk aan de winkel dus voor de in Rotterdam gevestigde startup.

Een volgende crowdfunding campagne zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. Dat is overigens misschien ook een optie voor Booknites.com dat het ook wil opnemen tegen de grote spelers. Dit initiatief van Roel Holwerda kiest voor een ‘etalagemodel’ van de site, waarop hotels zich op een soort marktplaats heel goedkoop kunnen presenteren. Holwerda is naarstig op zoek naar investeerders en content voor zijn site.

Ook in zijn geval neemt David het op tegen de Goliaths van de hotelwereld. Daar is veel moed en vooral heel veel geld voor nodig.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.





Author

3 Comments

  1. In de eerste twee jaar van de startup niet minder dan vier (4) miljoen binnengehaald.
    En toch nog steeds maar een paar hotelletjes in een paar steden.

    Waar is dat geld naartoe?

    Maria

Write A Comment