Sinds de recente oprichting van Dutch Travel Retail United (DTRU) zijn de verhoudingen in de reisbranche tussen touroperators en de reisretail verscherpt. Waar de reisagent meer invloed eist op cruciale beslissingen in de branche, zijn de (grote) touroperators niet van plan aan hun positie in te boeten en blijft de ANVR in de ogen van de agent nog steeds vooral een machtsbolwerk van reisorganisatoren.

De sterke retail bundeling in de DTRU (1,5 miljard omzet) is een stoorzender in het krachtenveld van de reisbranche, die doet terugdenken aan de tijd waarin reisagenten een aparte, zelfstandige vereniging (VRA) opereerden in een federatieve ANVR-organisatie en veelvuldig in conflict kwam met zustervereniging VRO van de touroperators. Zie hier mijn blog naar aanleiding van de start van de DTRU afgelopen zomer.

Geheim

Hoe vindt de ANVR, hoe vinden touroperators het juiste, werkbare antwoord op dit signaal van onvrede en emancipatie? Marktleider TUI heeft gekozen voor een versterking van haar positie. Alle retailpartijen, dus ook de leden van de DTRU, moesten voorafgaand aan de (nieuwe) agentuur gesprekken een geheimhoudingsverklaring tekenen. De boodschap was duidelijk: geen handtekening onder die NDA, per onmiddellijk geen agentschap meer. En op lekken staat een boete van 25.000 euro… Zo zijn de verhoudingen nu met de grootste pakketreizen leverancier in Nederland. Leden van de DTRU mogen hierdoor niet met elkaar overleggen over de agentuurvoorwaarden van TUI, laat staan dat ze daar gezamenlijk over in gesprek kunnen met de marktleider.

30% aanbetalen

Onderdeel van de nieuwe agentenovereenkomst met TUI is een verhoging van de aanbetaling naar 30 procent van de reissom. Geen euro daarvan blijft bij de agent. Voor de liquiditeitspositie van TUI een goede move, maar de consument zal er niet blij mee zijn.

Voucher-moe

In een nieuwe normaal situatie waarin boekingen weer op gang komen, zal de klant zoveel mogelijk controle willen houden over zijn betalingen tot de vakantie is uitgevoerd. Die is voucher-moe geworden van de corona annuleringen zonder directe terug stortingen van uitgegeven reissommen en gedoe over het verzilveren van de tegoedbon. Bovendien zal de consument voorlopig nog onzeker blijven over het doorgaan van een geboekte vakantie en dus het liefst zoveel en zo lang mogelijk controle houden over zijn geld.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment