Kees Kooijmans – wie kent hem niet? – gooit de handdoek in de ring. Met zijn reisbureau Travel Slide viel hij vooral op door zijn opvallende locatie: de vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport, waar hij begon toen de naam Zestienhoven nog op het dak stond.

Oldtimers kennen hem nog als de spraakmakende productmanager van Club Escolette, ooit het stoute, maar zeer succesvolle jongerenmerk van Hotelplan onder het bewind van good old Frans van Steenis. Blik vangend was hij eind 2015 met zijn cruisereisbureau op de oude SS Rotterdam, dat als een soort museumschip afgemeerd ligt in de haven van de Maasstad. Kosten noch moeite werden gespaard, maar helaas liep dat ‘Cruise Vertrekpunt’ voor geen meter en moest hij snel de deur sluiten. Opvallend waren daarna zijn activiteiten met VR-brillen, waarvan heel wat collega’s op innovatieve demosessies in zijn winkel genoten hebben.

Vorig jaar zette Kooijmans al de eerste stap naar het einde van zijn reisbureau carrière door zijn TUI-klanten te verkopen aan TUI, nadat een overname van zijn winkel door TUI stuk liep op de coronagolven. Uiteindelijk leidde die stap naar een volledige terugtrekking uit de branche, lidmaatschap ANVR en SGR zijn opgezegd.

Travel Slide is niet de eerste kleine reisagent die stopt. Honderden gingen hem de afgelopen jaren voor omdat het nou eenmaal moeilijk, zo niet onmogelijk is om als kleine reiswinkel met een paar miljoen omzet per jaar het hoofd boven water te houden. Van commissies van 5, 6 procent kan je niet leven. Zelf samenstellen van arrangementen levert weliswaar hogere marges op, maar de coronapandemie heeft pijnlijk aangetoond dat de risico’s voor kleintjes te groot zijn, ook als formulelid van The Travel Club.

Wie Kooijmans volgt op Facebook weet dat hij al geruime tijd in de clinch ligt met TUI, dat hem beticht van onjuiste aanlevering van dossiergegevens van de gekochte TUI-klanten. Dat leidde tot een rechtszaak en wanhoop bij Kooijmans, die zich van geen kwaad bewust is. De kwestie zit in de fase van een nakend hoger beroep.

Vertwijfeld probeert de reis pensionado duidelijkheid te krijgen over de juiste explicaties zijdens TUI om hem te overtuigen van zijn ongelijk in de kwestie. Andersom probeert hij tevergeefs hetzelfde te doen richting TUI. BAS en zijn voormalige accountant Yours laten hem daarbij in de zoektocht naar cijferfeiten in de steek. Het gaat overigens om een relatief laag bedrag. Zoals gezegd, lukt het de opponenten tot dusver niet elkaar te overtuigen, blijkt de rechter er ook geen vinger achter te kunnen krijgen en de advocaatkosten lopen maar op… Zo zonde.

Het zou de Kersvers benoemde ANVR-voorzitter enorm sieren als hij of zijn salesmanager Dimitri Joannides – die aan de wieg stond van de deal – op een elegante wijze een einde maken aan de vete met hun oud lid van de Courtesy Club en jarenlang fan van het TUI-product. Een wijs kopje koffie lijkt mij genoeg daarvoor, dan kan iedereen met opgeheven hoofd weer verder.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.

Author

4 Comments

  1. Walter van Tiel Antwoorden

    Helemaal eens, Jan. Deze houding van TUI bewijst dat ze niet met het leveren van fijne vakanties voor hun klanten bezig zijn maar met winstmaximalisatie; een houding die niet past bij een zichzelf gerenommeerde noemende partij. Van TUI is dit korte termijndenken. En dat gaat altijd fout. Dat moeten ze toch inmiddels wel doorhebben. Zeker nu TUI toetreedt tot bestuur van ANVR. Of…reden ze daar al een poosje mee op de achterbank? Het afgestemde gedrag van Oostdam en Kok in de media suggereert dat zeker wel. En….de kleine ondernemer is slechts tool om nog groter te worden en nog meer winst te maken. Dat verdient Kooijmans niet als super innovator.

    • Goed dat Jan Lokhoff aandacht schenkt aan een kwestie als deze. Hoewel ik de zaak niet ken en eigenlijk niet wil oordelen voelt het aan als Reus Goliath tegen Kleinduimpje. Ik wens alle betrokkenen veel wijsheid toe.

  2. Jammer om te lezen dat Kees op deze wijze meent aandacht te moeten geven aan zijn onenigheid met TUI en onder andere wij (BAS by Fadiro) en Yours Accountancy hem daarbij in de steek zouden hebben gelaten.
    Ik vind het niet chique om hier verder over uit te wijden, maar hand in eigen boezem steken is hier zeker van toepassing.

  3. Interessant artikel, jammer dat er geen hoor en wederhoor is toegepast. Een goede journalist zou aan fact-checking doen. Maar wellicht had ik niet moeten reageren.
    Wilco Bouwman YOURS Accountancy

Write A Comment