Ik stuitte op een interview met Fritz Joussen, de grote baas van TUI. Weliswaar op de eigen site van de wereldspeler en dus afgenomen door een PR-functionaris, maar ik hecht hoe dan ook veel waarde aan uitspraken van iemand, die aan het roer staat van de grootste touroperator ter wereld.

Bijvoorbeeld over wat de klant anno 2022 anders wil. Trends zijn er altijd in toerisme en het is van het grootste belang daarop in te spelen. Een citaat van Joussen:

‘One major, lasting trend is customer demand for higher-value travel and more add-on services. Holidaymakers are willing to spend more money on, for example, room upgrades, a higher quality hotel or individual, authentic experiences. There has also been a slight increase in the average length of stay. At the moment we are seeing a strong shift towards the Mediterranean countries.’

‘Willing to spend more money’. De klant wil dus meer besteden, concludeert de chef van TUI. Ik neem aan op basis van het bestedingspatroon van zijn miljoenen klanten. Is het dan gek dat ik me afvraag waarom TUI hier in Holland nog steeds smijt met hoge kortingen? Of dat niet genoeg is, pronkt Rijswijk ook nog eens in alle uitingen met een ‘laagste prijsgarantie’. Vlak voor Kerstmis liepen de Smile-kortingen op tot 200 euro pp. Leg het mij maar uit. Klein zijstapje in dit TUI-onderwerp: ANWB Reizen mailt mij dit jaar dat er kortingen tot wel 500 euro worden gegeven. Wat een signaal!

Dat doe je toch niet als klanten meer willen besteden. Wie geeft meer uit als kortingen hem om de oren vliegen? Weet meneer Joussen wel wat er hier in Nederland gebeurt? NL is micro misschien in zijn macro denken, maar toch. Op de veel grotere Britse markt is het overigens al niet anders.

Gijzelen hier de grote touroperators elkaar? Sunweb doet het, dus Corendon volgt en TUI kan niet achterblijven… Die top drie strijdt niet alleen met elkaar, maar moet in de praktijk ook nog eens opboksen tegen het discountgeweld van online-agenten als Prijsvrij, VakantieDiscounter en Vakanties.nl.

Google is een grote boosdoener, want het is o zo makkelijk om naar het goedkoopste aanbod te zoeken. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet even zoekt in welke winkel of op welke site je beoogde vakantie of product het goedkoopste wordt aangeboden. Als de Consumentenbond tegenwoordig een test doet, wordt bij de uitslag altijd gemeld waar het artikel (gelukkig geen vakanties, kennelijk te moeilijk) te koop is voor de LAAGSTE prijs.

Indirect dupeert TUI overigens met het korting geweld ook haar agentenkorps. De commissie is al niet hoog, maar zo blijft er bar weinig van over. Hulde aan al die reisretailers die deze problematiek omzeilen door zelf vakanties samen te stellen.

Voor wie het hele interview wil lezen.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

1 Comment

  1. Zal toch te maken hebben met te veel lege plekken in de toestellen, te weinig bestemmingen en te weinig animo onder de boekers. Als er weer sprake is van schaarste verdwijnen de extreem goedkope aanbiedingen als sneeuw voor de zon voorspel ik. (ook wel yield genoemd).

Write A Comment