Ook voor virtuele reisgids-service Travel with Zoey is de corona pandemie een showstopper. Ambitieuze uitrol plannen moesten worden bijgesteld, maar het team van CEO Rajneesh Badal heeft niet stilgezeten. Reizigers kunnen nu nog beter worden geïnformeerd met de inzet van Artificial Intelligence. Over de ervaringen van die service in de pre coronatijd bevragen wij Rajneesh.

De informatieservice van Travel with Zoey gedurende de vakantie vult een leemte in de klantbeleving. Hoe werd daarop gereageerd?
‘Zeer positief! 97% van alle reizigers geeft aan Zoey bij de volgende reis weer mee te willen. Ze zien Zoey als zeer welkome aanvulling op hun reis, een vraagbaak, een maatje die er voor je is als je haar nodig hebt en waarmee je ervaringen deelt.’

Het ‘op vakantie deel’ van de customer journey is voor touroperators anders ‘onbereikbaar’?
‘In zekere zin wel ja. Je hebt natuurlijk op de bestemming in sommige gevallen de reisleiding ter plaatse, maar die kunnen ook niet iedereen de persoonlijke aandacht leveren waar men naar op zoek is. Dat kan ook niet omdat het aantal reizigers simpelweg te groot is. Met Zoey kan dat wel op een schaalbare, digitale manier.’

Wat zijn typische behoeftes bij de consument op de bestemming?
‘In het kort: een reiziger wil gewoon een leuke reis hebben. Als reiziger leef je naar het moment van reizen toe, je geeft er natuurlijk ook een grote som geld aan uit. Ik zie het ook als onze plicht als reisondernemers om daar een goede invulling aan te geven.’

Komt dan de mogelijkheid van upselling om de hoek kijken?
‘Natuurlijk! Een logisch gevolg van het aanbrengen van meerdere contactmomenten tijdens de reis is dat je daarmee de kans vergroot van upselling. Door daarnaast proactief kwalitatief hoogwaardige informatie te geven creëer je vertrouwen en wordt dat effect versterkt.’

Wat voegt Travel with Zoey toe als klanten op drukke locaties als Malaga, Albufeira of Sicilië verblijven?
‘Wat Zoey doet is je ook vertellen of je kan verwachten of het ergens druk is of niet. Hierdoor kan je als reiziger zelf de keuze maken of je dan de tip wilt opvolgen of niet. In de tips die Zoey geeft legt ze daarbij ook de nadruk op lokale things-to-do. We zien namelijk dat reizigers de lokale tips erg op prijs stellen. Hier besteden hier ook steeds meer aandacht aan.’

En als men onderdeel is van een groepsreis?
‘Zoey wordt nog niet ingezet bij groepsreizen. We zien dat de toegevoegde waarde bij individuele reizen veel groter is. Wel kan ik me voorstellen dat Zoey in de toekomst een reisleider ondersteund in haar rol als reisexpert.’

Iets anders. Was Nederland ook een ‘vraag maar bestemming’ met de toename van binnenlandse vakanties?
‘Jazeker! Het afgelopen seizoen hebben we veel meer reizigers in Nederland geholpen. Ook daar waren de reacties erg positief en in lijn wat we bij niet Nederlandse reizen zien. Wel hebben we onze boodschap naar deze groep reizigers anders in moeten kleden. Om te kunnen laten zien dat Zoey ook op vakantie in Nederland van toegevoegde waarde is. Hier zijn we uiteindelijk ook goed in geslaagd!’

Wordt er al gewerkt met Artificial Intelligence?
‘Ons platform is voorzien van Artificial Intelligence. Hiermee weten we reizigers sneller, gerichter en met behoudt van kwaliteit op een zo ver mogelijk geautomatiseerde wijze te helpen. De komende periode optimaliseren we de basis de we het afgelopen jaar hebben gelegd. Ook is het zo dat hoe meer reizigers we helpen, hoe beter ons platform zal gaan werken!’

jan@lokhoff.nl

Author

1 Comment

Write A Comment