Eigenlijk is het niet meer van deze tijd: de zoveelste Vakantiebeurs begin januari. Waar deze vroeger in het hart van de boekingsperiode werd gehouden, mist de kwijnende beurs tegenwoordig de traditionele (grote) boekingspiek.

Dat is jammer want de reisexpositie stevent zo af op een ‘Vexit’. Er zullen steeds minder bezoekers komen en dan heb je er geen glazen bol voor nodig om te voorspellen dat ook de verkeersbureaus als grootste exposanten gaan afhaken. Nu vullen ze nog hele hallen.

Pop-up?
Bij de Jaarbeurs worstelt het management al jaren met dit probleem. En men lijkt er niet uit te komen, reden misschien ook wel van de alsmaar opstappende beursmanagers. Waarom organiseert de Vakantiebeurs niet meerdere beurzen per jaar op momenten dat de consument boekt? Er zijn een paar van die periodes in het jaar. Waarom geen afspraken voor een soort pop-up formule met de verkeersbureaus? Dan zal je wel geen tien hallen meer vullen, maar drie keer 4 hallen waarschijnlijk wel, nog altijd 2 meer… Nog los van virtuele mogelijkheden om een nieuw concept ook qua e-commerce gestalte te geven.

B-2-B ook
Touroperators zijn ‘leniger’ als het om snelle beslissingen gaat en vast wel bereid ad hoc in te spelen op boekingstrends. B-2-B zal de reisbranche een spreiding zeker toejuichen. Veel geld wordt er immers mee bespaart op informatie- en promotie-events.

Doorbreken
De Jaarbeurs zal wel de moed moeten hebben om het traditionele denken te doorbreken en misschien wel risico’s moeten nemen om ook in de toekomst haar positie te handhaven. Daar is visie en durf voor nodig.

Author

Write A Comment