Vragen zijn misschien makkelijker te bedenken dan te beantwoorden. Toch waag ik me eraan. Tien antwoorden dus op evenveel vragen. Ik hou het kort, want elke lezer heeft zo zijn eigen reactie wel voorhanden. Maar denkertjes blijven het. Laat me maar weten wat je ervan vindt.

 

  1. Zijn net de nieuwe gidsen uit voor de zomer. Waarom strooit bijna elke reisaanbieder meteen met (enorme) kortingen?

 

Eigenlijk vanwege gebrek aan marketingcreativiteit. Er is toch geen modewinkel die een nieuwe collectie start met discounts? Armoe troef in de reisbranche, waar de marges toch al niet overhouden…

 

  1. Wat antwoord je als reisverkoper op de vraag ‘of Tunesië nu wel echt veilig is’?

 

Ik zou verwijzen naar de teksten in de advertenties van Corendon (‘Terug van weggeweest’) en zeggen dat zo’n gerenommeerde touroperator best wel weet waar die mee bezig is, de hele wereld doelwit kan zijn van terroristen en het land in landen om ons heen gewoon wordt aangeboden.

 

  1. Als een (oudere) man in zijn eentje voor Thailand of Brazilië boekt, begin je dan over ongewenste seks met minderjarigen?

 

Nee, daar zou ik niet over beginnen. Voor je het weet schoffeer je een klant en ben je hem kwijt. Iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid!

 

  1. Als iemand een gids komt ophalen, vraag je dan feitelijke vakantiewensen en naar zijn adresgegevens?

 

Ja, altijd. Ik blokkeer de deur bij wijze van spreken. Ik wijs hem daarbij op mijn gratis service en dezelfde of lagere prijzen dan op internet. Maar uiteraard zal ik hem proberen te overtuigen dat gidsen uit de tijd zijn en ik toegang heb tot actuele prijzen en dito aanbod en ik op maat aan zijn wensen kan voldoen.

 

  1. Wat doe je als je met een klant bezig bent en je telefoon gaat over?

 

Als ik alleen ben, zeg ik sorry, neem op met de mededeling dat ik asap terugbel. Ben ik niet alleen, dan regel ik dat vooraf met collega’s.

 

  1. Je herkent duidelijk een mysterieboeker. Wat doe je dan?

 

Die zet ik vriendelijk de winkel uit, behalve als ik meedoe aan de reisbureauverkiezing van TravMagazine… ‘Verdachte’ mails trek ik altijd per telefoon na.

 

  1. Hoe los je het op als een klant een reis van een touroperator wil die je niet mag boeken?

 

Dan zorg ik voor een (beter) alternatief bij een andere touroperator, zeggend dat ik daar veel betere ervaringen mee heb… Als de bestemming en type reis zich daar voor lenen, stel ik zelf een reis samen.

 

  1. Klant kan niet camoufleren dat ie alleen vragen stelt om thuis zelf op internet te gaan boeken. Wat doe je dan?

 

Vriendelijk laat ik dat weten met de uitleg dat mijn service gratis is en we matchen met alles wat op internet te vinden is. Veel goedkoper of betere kwaliteit dan het web biedt.

 

  1. Waarom doe je als BAS-gebruiker niet mee met Sambasso?

 

Voor mij onbegrijpelijk. Zeker wanneer over een week of wat TravelPortal van start gaat. Meedoen is alleen al goed om je scoop te verbreden en vanwege de kosten hoeft niemand het te laten.

 

  1. Hoeveel levert een afgezaagde post op Facebook (fotootje van een strand met de vraag of je daar ook naar toe wilt?) op behalve spam-reacties?

 

Ik ben daar tegenwoordig heel selectief mee. Doe het alleen nog met een duidelijke, persoonlijke noot en ik wek de indruk dat het iets heel speciaals is, dat je alleen bij mij kunt boeken.

Author

Write A Comment