In Groot-Brittannië zijn meer dan vijftig zakenreisbureaus het slachtoffer geworden van oplichters die zich voordeden als medewerker van een grote corporate account. De fraudeurs stelden zich voor als werkzaam bij de klant na tevoren studie te hebben gemaakt van dat bedrijf en de procedures. Of het reisbureau even de tickets kon leveren voor een grote groep. Na levering werden die meteen doorverkocht. Als om betaling werd gevraagd waren de fraudeurs al gevlogen. Ook in Ierland en Estland zijn slachtoffers gevallen door deze ‘corporate referral fraud’. In de UK schat een opsporingsteam de schade in op meer dan een miljoen euro.

Ik heb geen idee of er ook Nederlandse slachtoffers zijn gevallen. Lijkt me wel zaak attent te zijn na vreemde verzoeken, die een beetje buiten de gebruikelijke procedures lijken te vallen.

 

Cook coulant

Iets heel anders. Een zelfstandige reisadviseur schrijft mij een jubelmailtje over Thomas Cook. In de wetenschap dat ik en velen met mij nogal kritisch zijn geweest over de scheiding tussen haar merken met Thomas Cook als agentenlabel en Neckermann exclusief als directseller. Hij gaf mij een positieve voorzet die ik bij deze inkop.

In een verstrooide bui had de zra bij een boeking de namen verkeerd gespeld en ook de geboortedata fout ingevuld. Hij schrok zich na ontvangst van de reisdocumenten natuurlijk de beroerte, maar wat was de reactie van Thomas Cook? De touroperator maakte er geen probleem van. Hij ontving zonder enige (boete)betaling nieuwe reispapieren. ‘Zo kan het dus ook’, liet hij me weten. Een voorbeeld voor alle collega’s lijkt mij en hulde voor Thomas Cook.

 

Stakingen…

Word jij ook zo boos op al dat luchtvaartpersoneel dat de drukke vakantieperiode aangrijpt om actie te voeren? Ik heb er geen goed woord voor over, het is een schande. Hoe triest vooral voor gezinnen met kinderen, die hun vakantie in het water zien vallen en geen enkele uitwijkmogelijkheid hebben. Reisagenten en zra’s zullen het extra werk wel voor lief nemen, maar in het topseizoen zijn alternatieven nauwelijks voorhanden, nog los van de extra kosten.

Hou goed de media in de gaten zodat je klanten vooraf kan waarschuwen als er wat aan de knikker is. En het zou mooi zijn als je dan wat aan de geplande vakantie kan veranderen of alternatieven weet te vinden.

Author

2 Comments

  1. Jean-Paul Roels Antwoorden

    Netjes van Thomas Cook, ik erger me al jaren aan de “boetes” die TO rekenen voor een simpele tikfout.
    Dit verdient een dikke pluim en ik hoop dat meer TO dit gaan overnemen.
    Het is immers een simpele formaliteit in de moderne digitale wereld.

    • Dimitri Portegies Antwoorden

      Nou ik heb net 27 euro betaald bij Neckermann en zij waren niet te vermurwen. Het is voor vertrek 22 juli omdat het geboortejaar fout was.
      29 juli 1972 ipv 29 juli 1974 met de juiste naam. Ik kookte van binnen.

Write A Comment