Het miezerige weer nodigt al dagenlang uit om naar de zon te vliegen. Over Buienradar heeft de branche geen reden tot klagen. Over dat vermaledijde coronavirus des te meer. Berichten over kleinschalige uitbraken in Portugal, Spanje en Italië krijgen meer aandacht in de media dan al die bestemmingen waar het wel goed gaat. Voor de pers is goed nieuws is nu eenmaal geen nieuws.

En wordt er geschreven over een geel geworden vakantieland, dan zijn het ongezellig lege stranden, gesloten bars en dichte clubs die het nieuws halen, inclusief opstandige jongelui – bijvoorbeeld in Albufeira – die noodgedwongen ‘s avonds op straat hun feestje vieren. En het geneuzel over of je nou wel of niet een mondkapje moet dragen op de stranden van de Balearen, stimuleert ook niet echt vakantieprikkels.

Hans Mosselman van SolFly typeerde het in zijn oproep aan collega’s voor een vakantie-PR campagne treffend: de reisbranche wordt telkens weer ‘door de wringer gemangeld’. De vraag is echter of een branchecampagne zin zou hebben?

Ik vrees van niet. We mogen niet klagen over de (hoge) frequentie waarmee ANVR-voorzitter Frank Oostdam in allerlei soorten praatprogramma’s op televisie optreedt. Hij is er inmiddels een Bekende Nederlander door geworden. Maar helaas staat hij soms voor een onmogelijke taak om alleen maar positief te zijn vanwege de complexiteit van oranje en gele bestemmingsregels, mini lock-downs, wel of niet een mondkapje, PLF-formulieren en kostbare verschillen tussen een pakketreis en een ‘andere’ reis bij quarantaineplicht. Een leek snapt daar geen snars van, leg het dan maar eens uit in een paar sound bites, onmogelijk.

In mijn vorige blog beschreef ik de ‘wringer’ van Hans Mosselman bij Op1 afgelopen zondag, waar Frank Oostdam in de knel kwam door grillige interventies van MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Die kun je maar beter niet naast je aan tafel hebben bij een talk show. Ze creëert alleen maar verwarring wat het voor de presentatoren ook allemaal complexer maakt. Bij Beau ging het woensdagavond een stuk beter met Frank Oostdam, Steven van der Heijden (Corendon) en Mattijs ten Brink (Sundio) als reisgasten. Maar ook toen kwam veel negativiteit in beeld.

Een reclamecampagne zal de complexiteit van ‘gereglementeerde’ coronavakanties niet wegnemen. Bovendien is het virus onvoorspelbaar en voor je het weet duwt die de branche telkens in het defensief en dat is funest. Corona negeren in een campagne is geen optie, dat maakt hem bij voorbaat al ongeloofwaardig.

Wat wel kan zag ik in een advertentie van Corendon: het prominent noemen van een kosteloze ‘Terughaal Garantie’ als er wat fout gaat op de bestemming. Beau bracht de belofte zelfs even in beeld. Een goed voorbeeld voor alle touroperators, maatwerk-reisagenten en ja, ook airlines (!). Dan is er nu geen campagne nodig.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment