Ook al financiert de ANVR al een paar jaar een dure leerstoel ‘Innovatie in het Toerisme’ aan de universiteit van Nyenrode, toch blijft het is oorverdovend stil in de reisbranche over dit onderwerp. Zeker nu de corona pandemie de reissector al bijna een jaar keihard treft en alles overhoophaalt, zou je toch mogen verwachten dat innovatie-professor Bas Hillebrand ondernemers en beleidsmakers zou bestoken met innovatieve, nieuwe bedrijfsmodellen. Helaas is daar nu niet alleen tijd voor, maar ook alle reden voor om het na-coronatijd anders te doen.

Onderwerpen om innovatief te bespiegelen te over. Ik noem voucherproblematiek, de ‘verkeerde’ wetgeving voor reisretailers, de schade van enorm veel werk door bijna de gele branche zonder enige vergoeding, het betalingsverkeer tussen retailers en leveranciers, blockchain, de positie van buitenlandse partners, enz. enz.

Het lijkt ook wel dat veel (grote) reisondernemingen in directiekamers kiezen voor een platform met een groot nieuw toegevoegd aanbod (ook van derden) om gebruikmakend van de bereikte naamsbekendheid vakanties te verkopen. Ik noem dat het Cool Blue-model.

Ook de positie van buitenlands (vlieg)toerisme in de Nederlandse samenleving vereist een andere aanpak. De enorme weerstand die is opgelaaid tegen vakantievluchten in de politiek en uit de milieuhoek vraagt ook om een antwoord, om te beginnen vanuit de collectiviteit van de branche richting publiek opinie, maar tevens vanuit grote en kleine reisondernemingen naar klanten.

Tot dusverre is er helaas nog weinig vernomen van onze professor. Op 14 oktober organiseerde de ANVR een webinar onder zijn leiding voor de leden. Qua inhoud leverde dat concreet niks op, anders dan een interessant college van de prof over innovatie en haar in zijn ogen onlosmakelijke ecosysteem. Het aantal deelnemers was beperkt. Inmiddels oud-medewerker Gerben Hardeman van de brancheorganisatie trok die kar.

Op 17 februari staat ’s middags een tweede webinar op de rol. Misschien kan de ANVR de Vakantiebeurs vragen gebruik te mogen maken van de Polar studio waar het recente Travel Congress werd gehouden. Hopelijk is wetenschapper Hillebrand als niet-ondernemer die middag wel in staat om met concrete innovatieve suggesties te komen. Hopelijk ook inventariseert hij en zijn studenten de ideeën die de ronde doen in ondernemerskring. Met alleen een louter theoretische benadering van het onderwerp schiet de sector niet veel op. Voorgangers van de huidige professor hebben dat helaas aangetoond.

De tijd dringt wel. De ANVR sponsort de leerstoel van professor Hillebrand drie jaar met 150.000 euro en hij is oktober 2018 begonnen. Dus nog maar 9 maanden te gaan…

De corona pandemie schreeuwt hard om andere werkwijzen en structuren in de reissector. Wat dat betreft verkeert de leerstoel in thans een positie van kansen voor open doel.

jan@lokhoff.nl

Author

1 Comment

  1. Jan, er is genoeg innovatie in de reiswereld. Het probleem is alleen dat de ANVR alleen van haar eigen leden de innovatie wil zien en daar moet deze leerstoel natuurlijk over gaan.

    Alleen de gevestigde orde en old boys hebben volgens de ANVR het recht op innovatie, niet de nieuwkomers en jonge garde.

Write A Comment