Ik val niet vaak van mijn stoel, maar door die advertentie van Sunweb maakte ik een behoorlijke smak. Sunweb adverteert paginagroot in de Telegraaf en AD met de oproep om bij concurrenten als TUI en Corendon te boeken. Nogal onbenullig wordt als reden opgegeven om daarmee de aandacht te vestigen op de crisis in de reisbranche. Ook op social media werd TUI in koeienletters aanbevolen.

Los van het feit dat het toch niemand ontgaan zal zijn dat de reissector nationaal en internationaal al bijna een jaar hulpeloos op zijn gat ligt, bekruipt bij mij het gevoel dat het crisis is in de top van Sunweb, te beginnen bij CEO Matthijs ten Brink, de ex-topman van Transavia. Hij lijkt mij van het padje.

Eerst schreeuwt Matthijs van de daken enorm blij te zijn met de overname van Corendon als hij zijn handtekening onder de koopovereenkomst zet, na een half jaar corona misère laat hij bot weten onder dat contract uit te willen, dreigt anders failliet te gaan, verliest op punten in de door Corendon aangespannen rechtszaak, negeert het juridische advies van de rechter om te gaan praten met – inmiddels – tegenpartij Corendon, uit in het Financieele Dagblad beschamende beschuldigingen richting langjarige collega Steven van der Heijden en drie andere aandeelhouders van Corendon en knalt vervolgens het nieuwe jaar in met de boodschap om bij de concurrent te gaan boeken.

Beste lezer, ben je er nog?

In de advertentie is zelfs een speciaal voor de gelegenheid ontworpen logo te zien waarin de drie Sunweb-streepjes niet naast de eigen S, maar naast de rode smile-T van TUI staan. Je zou bijna denken dat eigenaar investeringsfonds Triton achter de schermen bezig is voor een handvol miljarden het grote TUI te kopen. Dat zou pas een plausibele verklaring zijn voor de malloterige actie, toch? Na de teloorgang van reisgigant Thomas Cook hou je alles voor mogelijk.

Het is in ieder geval een hilarisch begin van 2021. Een jaar dat voor ons meteen al raar begint zonder Vakantiebeurs, terwijl ook de nieuwjaarsreceptie van de ANVR in geen enkele agenda staat. Erger dan in 2020 zal het dit jaar wel niet worden. De eerste prikken worden deze week al gegeven, de Brexit lijkt met een sisser af te lopen, behalve dan dat er een gemuteerd virus is geëxporteerd, waarvan we misschien nog veel last van gaan krijgen.

Laten we vooral hopen dat politiek Den Haag meer rekening gaat houden met de noden van de reisbranche. Als de advertentie van Sunweb daaraan bijdraagt, mag Matthijs wat mij betreft de rekening voor plaatsing naar de ANVR sturen…

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment