Het is een feestdag vandaag: we mogen weer naar 16 geel gecodeerde Europese landen op vakantie. Ik hoor ook meer vliegtuigen boven mijn huis en daar word ik heel blij van. Zou het dan toch nog een beetje goedkomen deze zomer? Transavia denkt van wel. Op de televisie verklaarde een woordvoerder van de vakantievlieger vanochtend te rekenen op 75 procent van wat normaal aan aantal vluchten gedraaid wordt.

Met driekwart van de business mogen straks zeker de vlaggen uit. Tot dusverre kwam de zomervoorspelling in de luchtvaart niet verder dan 25 tot 30 procent, een percentage dat ook Frank Oostdam van de ANVR gebruikt: 1 miljoen in plaats van 4 miljoen zomervakanties.

Corona blijft de gemoederen binnen en buiten de reisbranche nog steeds heftig bezig houden. Een overzichtje van wat mij zoal opvalt:

  • CEO Harco van Uden van ITG Companies (o.a. Experience Travel) roept op tot samenwerking. Op LinkedIn biedt hij ITG aan als een sterke partner met een uitstekende infrastructuur voor opschaling van activiteiten en bundeling van krachten.
  • Bij de consument heerst grote verwarring over het groene licht om te mogen vliegen. ‘Wel met 300 man in een vliegtuig, maar slechts 30 in de vakantiebus of een theater’. Dat begrijpt men niet. Deskundigen leggen in de media uit dat de verplichte mondkapjes en het ventilatiesysteem aan boord veilig vliegen mogelijk maakt. Je zult er niettemin veel vragen over krijgen.
  • Helaas lijken de reiscodes een politiek instrument geworden. De willekeur schept veel verwarring. Toeristen uit bepaalde landen worden soms geweerd op gronden die niets met coronarisico’s te maken hebben.
  • Veel vragen blijven nog onbeantwoord. Wie doet wat als er op een bestemming een uitbraak is. De regering heeft laten weten geen Nederlanders te repatriëren, wat de druk op de luchtvaart- en reisbranche zwaarder maakt bij een onverhoopte uitbraak, zeker ook omdat (reis)verzekeraars hun polissen hebben aangepast. Ik schreef er al eerder over in deze blog: de wetgeving moet (Europees) op de schop. Met name de verantwoordelijkheden van de reisretail met maatwerk zijn buitensporig hoog.
  • Helaas verplaatst het epicentrum van de coronapandemie zich van Europa en Noord-Amerika naar het zuidelijk halfrond. Het zuiden van Azië, bijna alle landen in Latijns-Amerika en veel Afrikaanse landen zijn nu aan de beurt. Voor aanbieders van verre reizen is dat een enorme domper.
  • De SGR moet een oplossing vinden voor de uitblijvende accountantsverklaring over de toekomst van hun klanten in de reisbranche. Twaalf maanden (financieel) vooruitkijken is nu vrijwel onmogelijk. De oplossing lijkt te bestaan uit de middeling van de cijfers van 2019 en die van 2020.
  • Puntje van zorg voor de SGR is de dekking van de Coronavoucher. Dat gaat om een bedrag van tussen de 400 en 500 miljoen euro. Hoewel niet aannemelijk is dat daar aanspraak op wordt gemaakt, is zo’n bedrag een maatje te groot voor de SGR. Een overheidsgarantie?
  • Waar haalt de KLM overigens het geld opeens vandaan om de vouchers (niet door de SGR gedekt) uit te kunnen betalen? Daar hoor je niemand over.

Intussen gaat het in Nederland steeds beter. De epidemie lijkt hier wel onder controle.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment