Het drama Schiphol wordt met de dag erger. Het groeit KLM en luchthavendirectie boven het hoofd. Foto’s van massa’s passagiers in de terminals als haringen in een ton voetje voor voetje schuifelend naar de incheckbalies en securitycheck tonen een mensonterende situatie. Dat wil je je klant toch niet aandoen?

Er zijn twee schuldigen: KLM en Schiphol. De eerste betaalt de bagagedragers niet genoeg en verschuilt zich achter een contractpartner die deze mensen levert. Dat is een zwaktebod. Als opdrachtgever bepaalt KLM uiteindelijk wat er aan uurloon betaald moet worden. Daarop beknibbelen kost haar nu de kop. Passagiers dralen niet om een paar tientjes. Het is klip en klaar dat de Nederlander na twee jaar corona koste wat kost op vakantie wil.

Je zou hebben verwacht dat KLM na de wilde meivakantiestaking van de koffersjouwers de knip zou hebben getrokken. Niets daarvan, het loon is nog steeds op EasyJetniveau… Je kon erop wachten, de tweede staking is al aangekondigd voor begin volgende maand.

De grootste schuldige is natuurlijk de Schipholtop. Ik ga niet in herhaling vallen van wat er allemaal al over het management is geschreven, over de onmachtige CEO Benschop in het bijzonder. Dat hij nog aan het roer zit is eigenlijk onverteerbaar, alleen al omdat hij zijn brede, goedbetaalde staf een jaar lang heeft laten slapen toen er geanticipeerd moest worden op (drukke) post-corona situaties.

Kapitaliseer eens de imagoschade nationaal en internationaal. Dat bedrag is vele malen hoger dan de eurootjes die visieloos aan lonen en aantal medewerkers bespaard zijn tijdens corona. De reisbranche plukt de wrange vruchten: annuleringen van vluchten, gestrande klanten, paniek onder clientèle in de harington, legio omboekvragen naar een regionale of buitenlandse airport en misschien wel: ‘annuleer mijn vakantie maar, daar heb ik geen zin in’- zo denk ik er tenminste over.

De ANVR noemt deze week op televisie de voortdurende ellende ‘beschamend’, pleit voor hogere lonen en adviseert omboekingen naar regiovertrekken. Schiphol vraagt touroperators om geen nieuwe boekingen meer te accepteren en bestaande te annuleren.

Dat is een leuk gespreksonderwerp op 16 juni in Zandvoort als ze samen de ‘Travel BBQ on the Beach’ organiseren… Het zou een statement zijn als de ANVR-achterban dat feestje zou boycotten. Er valt immers niets te vieren.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.





Author

4 Comments

  1. Erik van der Waard Antwoorden

    Wat een vreemde oproep tot boycotten van de BBQ. Buiten het feit dat anno 2022 een boycot uitroepen wel echt erg 1980 is, zeg ik op persoonlijke titel, is de barbecue een ANVR initiatief die financieel ondersteund wordt door Schiphol. Het lijkt mij juist essentieel dat zoveel mogelijk CEO’s uit de reis sector aanwezig zijn zodat we dit met elkaar kunnen bespreken. Want hoe je het ook wil oplossen, de dialoog beëindigen is wel het laatste wat we moeten willen en het begin van het einde.
    Laten we dankbaar zijn dat we ons druk maken over te veel mensen op de luchthaven in plaats van geen mensen op de luchthaven en als sector een beetje optimisme blijven uitstralen.

    Met alle respect voor iedereen die een andere mening heeft uiteraard.

  2. André van den Berg Antwoorden

    Er wordt gewoon niets gedaan. Lees het boek van Jan Rotmans; “Omarm de chaos” dan weet je wat ons nog meer te wachten staat.

  3. Adrie van Rooij Antwoorden

    Als een klant door de schipholvertraging zijn vlucht mist, daardoor ook zijn cruise en/of autohuur en/of camper? Bij wie is dat te verhalen? Wie is verantwoordelijk|?

Write A Comment