Als de corona crisis één ding heeft aangetoond is het wel dat de reisbranche meer dan ooit behoefte heeft aan een staatssecretaris van Toerisme. De onkunde en afstandelijkheid waarmee diverse ministeries zich op onderdelen een mening vormden over onze sector is tranen trekkend. Dat geldt ook voor overzichtshouder premier Rutte, die voor het oog van de natie het verschil niet weet tussen het boeken van een vakantie en het daadwerkelijk op reis gaan. Zo zonde, eigenlijk kwalijk.

Als er één bewindsman is belast met de portefeuille Toerisme is dat de coördinator van dit beleidsterrein tussen alle ministeries. Ook agendeert hij of zij belangrijke issues, tot in de ministerraad aan toe en is intern en extern hét centrale aanspreekpunt.

Zo iemand maakt zich ongetwijfeld alle ins en outs van de branche eigen. Als er dan gesproken wordt over sectorspecifieke steunmaatregelen in een crisisperiode, is er tenminste iemand in Den Haag die van wanten weet en de Tweede Kamer met kennis van zaken kan toespreken.

Het afgelopen jaar kreeg de reisbranche te maken met de ministeries van Economische Zaken (staatssecretaris), Financiën, Sociale Zaken, Buitenlandse Zaken en de minister-president. Pas in een laat stadium doken er twee Kamerleden van VVD en CDA op om enigszins voor de reisbranche op te komen. Er was op het Binnenhof telkens sprake van een warboel van onkunde, ook in het Torentje. Specifieke kennis van de sector ontbrak volledig. Neem alleen maar de maanden van bergen onbetaald werk om aan het begin van de pandemie tienduizenden klanten te repatriëren en om te boeken. Geen ministerie had daar weet van.

Toerisme is de grootste industrie van de wereld. Het voedt de luchtvaartindustrie, schraagt de economische ontwikkeling van landen en regio’s, draagt bij aan de ontwikkeling van mensen en voedt begrip voor andere culturen. Ook is het belastend voor het milieu en inmiddels is overtoerisme ook een wereldwijd fenomeen, vooral in steden en op kwetsbare bestemmingen. Toerisme raakt tal van facetten van de samenleving, vaak zelfs heel een dominant.

Misschien moet de reisbranche wel voor gerichte politie steun een alliantie aangaan met de Luchtvaart en het Spoor om zich bij de komende formatiebesprekingen gezamenlijk in te zetten voor een minister van Luchtvaart, Railverkeer en Toerisme. Lijkt me een ideale combinatie van beleidsterreinen, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Dichte deur professor Bas

Beste lezer, nog even over reisprofessor Bas Hillebrand. De reacties op mijn kritische vorige blog logen er niet om. Om je verslag te doen van zijn virtuele workshops op 17 en 24 februari heb ik gevraagd deze als toehoorder te mogen volgen. De ANVR weigert dat helaas en beperkt de sessies tot ‘members only’. Ik vroeg echter niet om actieve deelname, maar wilde alleen maar meeluisteren in de hoop onder de indruk te raken van de professorale innovatie suggesties voor de sector. Een kritisch oor wordt kennelijk bij de ANVR niet op prijs gesteld.

Sowieso begrijp ik de limiet van 20 deelnemers aan de workshops van de professor niet. Ik neem niet aan dat hij dat ook zo limiteert in zijn collegezaal. Laat de ANVR anders eens het nieuwe Clubhouse inzetten. Deze interactieve discussie app is moeiteloos te managen, ook al doet er een veelvoud aan mee.

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Ach Jan, dit kennen we toch van de ANVR. Kritiek is niet welkom daar.
    Snap ik ook wel, want Frank wil dit buiten de deur houden natuurlijk.
    Uiteindelijk bepalen Steven en Arjan wat Frank moet zeggen in de media. Wie betaalt, bepaalt!

  2. Jan, misschien kan je je energie beter steken in het evenement van je Belgische naamgenoot a.s. donderdag: “The State of Travel Business in the Coming 10 Months”. Dat kost niets en ze hebben er nog plek. Vergeleken met de Nederlandse (print) vakpers komt er bij onze zuiderburen veel meer zinvolle informatie vandaan de laatste jaren. Kan je het ANVR met het old boys network even hun rustmomentje gunnen.

Write A Comment