Triest word je van berichten van zelfstandige reisadviseurs die voor een andere job kiezen voor het brood op de plank. Aan de telefoon bij de GGD voor de teststraat is het meest genoemde baantje. Steevast valt de term ‘tijdelijk’. Iedereen hoopt zo snel mogelijk terug te kunnen keren naar de reiswereld. Maar dan lees je van knappe koppen aan het bewind bij Sundio, IATA en KLM dat ze verwachten pas in 2023 weer ‘normaal’ te gaan draaien…

In welke glazen bol ze kijken, weet ik niet, maar het stemt niet vrolijk. Wat zeg ik, het is gewoonweg verschrikkelijk, een ramp van reuzeformaat als dat bewaarheid wordt. Welke reisondernemer, klein of groot, houdt het nog twee jaar vol met een dramatisch gekelderde omzet? Ik hoor om me heen dat de stekker eruit gaat als de zomer van 2021 (ver) onder de maat blijkt. Ondernemers vreten anders hun hele pensioen op of de kas is dan gewoon leeg. Brandende vraag zal ook zijn of de overheid de reissector blijft steunen, of dat minder vakanties gezien wordt als het nieuwe normaal ten gunste van het milieu? Zal wel een (heftig?) formatie issue worden na de verkiezingen in maart 2021.

Omgekeerd negatief reisadvies

Het probleem van negatieve reisadviezen heeft een vervelende wending gekregen. In eigen land stijgt het aantal besmettingen de pan uit, dreigt een tweede lock down, reden voor bestemmingslanden om hun grenzen te sluiten voor Nederlandse bezoekers. Een ‘omgekeerd’ negatief reisadvies dus. Besmettingen lopen hier dagelijks op en bestemming Nederland wordt daardoor een no-go area. Stel je eens voor dat Portugal, Italië (heeft gisteren al een test voor ons verplicht gesteld) en het gele restant van Griekenland hun grenzen dichtgooien. Blijft er weinig meer over, zeker als Curaçao het risico niet meer aandurft en naar het voorbeeld van Bonaire oranje wil, ondanks de enorme economische schade voor dat eiland. Een doemscenario, ik weet het, maar laten we reëel blijven, het gaat hier niet goed en de vooruitzichten zijn bar en boos.

Bang voor winkel en ZRA?

Veel mensen durven straks misschien ook niet meer op vakantie te gaan, of zien de drempel om een ZRA te ontvangen, of naar een reisbureau te gaan als te hoog. Dat zou heel vervelend zijn, zeker ook omdat het face-to-face reisadvies de laatste jaren in populariteit toenam voor vakanties anders dan die op de populaire sites van OTA’s als PrijsVrij, VakantieDiscounter en Suntip.

Daarom triggerde mij een bericht over elektronicabedrijf MediaMarkt. Dat gaat in België morgen van start met ‘live shopping’. Via een live chat kunnen kijkers vragen stellen en producten kopen kan rechtstreeks via bijgevoegde links. De sessies worden gepresenteerd door bekende Belgische influencers. Live shopping is bedacht om het beste van twee werelden te combineren: het gemak en de snelheid van e-commerce en het goede advies van een verkoper in één van onze winkels. Begonnen wordt met wekelijkse onlinesessies.

Wat met elektronica kan, moet met een vakantiereis ook lukken. Je kunt zulke sessies houden voor gezelschappen belangstellenden of 1 op 1 via Zoom-, Skype of Google hang out een gericht virtueel verkoopadvies geven. Dan is in ieder geval de fysieke drempel weggenomen. Voor kleine touroperators lijkt mij live shopping ook wel een aanrader. Voorwaarde is dat je in staat bent publiek naar jouw ‘uitzending’ te lokken. Puntje voor de VvKR misschien? Een speciaal YouTube kanaal of Teleshopping?

Ik zie wel dat ZRA’s voor hun klanten op Facebook presentaties geven met het accent op informatie over de bestemming zonder directe koppeling met (live) boeken. En zoals een wijze reisagent mij ooit voorhield: ‘Je ben geen reisadviseur, maar reisverkoper!’.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment