Het is even wennen bij aankomst op Schiphol. Op zoek naar de incheckbalies van de KLM voor business class is de aanduiding veranderd. ‘Business class’ lees je nergens meer, de naam heeft plaats gemaakt voor ‘Sky Priority’. Bij het boarden is het niet anders. Sky overheerst, maar je vliegt toch met de KLM…

 

Hilarisch

Waar passagiers inmiddels wel aan zijn gewend is de koppeling van de naam van de airline waarmee je vliegt met die van partners in de alliantie. Naast Skyteam bij de KLM ook die van One World en Star Alliance. Soms neemt dat bijna hilarische proporties aan. Zoek je naar je vluchtnummer op de borden, blijkt dat opeens een ander te zijn met een ander logo van een van de alliantiepartners.

 

Misleidend

Het is voor menigeen nogal verwarrend en soms zelfs misleidend. Denk je bij de KLM te boeken naar Amerika, vlieg je – als je niet oplet – opeens met een partner airline of moeder Air France. Geen Delftsblauw huisje aan boord en andere entertainment en catering. Op Schiphol worden daardoor soms de ‘verkeerde’ vluchtnummers omgeroepen.

 

Nuancering

Ik kom nog even terug op de actie van TradeYourTrip om de naamsverandering op (lijndienst)tickets goedkoop te maken. Samen met TUI-klanten komt er nu een hoger beroep aan nadat de eerder aangespannen rechtszaak werd verloren. In de berichtgeving daarover mis ik nuancering.

 

Geen handel

Om te voorkomen dat er ongewenste ‘handel’ ontstaat in lijndiensttickets door naamsverandering toe te staan tegen een paar tientjes snap ik. Dat zou de yieldprogramma’s van de airlines totaal op de kop zetten. Handelaren kopen dan vroeg in en verkopen de tickets last-minute voor veel hogere prijzen, maar nog altijd goedkoper dan die van de airlines zelf.

 

TUI-pakket

In het TUI-geval speelde dat niet. De party had bij TUI een pakket gekocht. Als met TUIfly zou zijn gevlogen zou de ‘indeplaatsstelling’ slechts 2 tientjes hebben gekost. Omdat TUI’s pakket met de KLM vloog zag de touroperator zich gedwongen voor de naamsverandering vele honderden euro’s in rekening te brengen, omdat de KLM dat haar in rekening bracht. Het lijkt mij dat een rechter dat onredelijk moet vinden. Het gaat immers om een pakketreis en niet om een los ticket.

Author

Write A Comment