Het schrijft makkelijk en leest lekker weg: een serie korte onderwerpen. Iets even aanstippen en dan snel naar de volgende.

 

  1. De nieuwe Zomerzon 2017 gids van Silverjet al gezien? Nou ja, gids, hij valt als een baksteen op je deurmat. Het lijkt wel een ‘reisbijbel’ met zijn 380 pagina’s. Barstenvol informatie, misschien wel een cursus luxe vakanties… Kees Bikker zal er heel blij mee zijn, want ik zie steevast de typering ‘Indicatieprijzen’ bij de tarievenlijstjes, zodat hij niet meteen in discussie moet met een klant als die (veel) duurder uitkomt dan de zo vaak als lokkertjes fungerende vanaf prijzen in advertenties en gidsen.

 

  1. Silverjet doet ook mee aan de trendwatch-trend. Er worden er op nieuwjaarsdagen wat over je uitgestrooid… De Apeldoornse luxespecialist signaleert een trend van grotere reisgezelschappen en heeft daarom het aanbod van vakantievilla’s aanzienlijk uitgebreid. Ik ben trouwens benieuwd of er al een nieuwe commercieel directeur aangetrokken is na het vertrek van Ellen Schulten.

 

  1. O zo graag wil de advertentieafdeling van een krant of tijdschrift van elke editie weten wat de redactionele onderwerpen zijn. No way, redacties doen daar niet aan, onafhankelijkheid is het credo. Nou, het is duidelijk afgelopen met de hoge muur tussen beide afdelingen. De financiële nood is namelijk ook hoog bij de meeste uitgevers. Ik zie in dagbladen en tijdschriften steeds vaker bestemmingsreportages gekoppeld aan advertenties. Zelfs de KLM doet er aan mee. Koppelverkoop, ook zo’n trend…

 

  1. Air France KLM wil een nieuwe prijsvechter oprichten om het hoofd te bieden aan de concurrentie van airlines als Norwegian die nu al voor een habbekrats over de oceaan vliegen. In een interview in De Telegraaf met oud KLM-er Paul Gregorowitsch – nu CEO van Oman Air – laat deze luchtvaartstrateeg weten in 2010 al met zo’n plan te hebben aangeklopt in Parijs. Hij runde toen KLM-dochter Martinair. Paul werd niet serieus genomen en vertrok naar Air Berlin. ‘Nu gaan ze het wiel weer uitvinden…’ Saillant detail: de cao van Martinair was toen 18% lager dan die van de KLM.

 

  1. Marges dun in de reisbranche? Niet bij de Zonnebloem, die moet bezuinigen waardoor minder vakanties kunnen worden aangeboden aan mensen met een lichamelijke beperking. Met een lager budget van 17,8 miljoen euro kunnen er jaarlijks nog 2.850 geselecteerden weg. Dat is 6.245 euro per persoon, ondanks de inzet van veel vrijwilligers. Ik las ingezonden brieven over dit nieuws in kranten die suggereerden maar eens bij Kras aan te bellen…

 

  1. Het is opvallend hoe groot en frequent Corendon en Stip de laatste tijd in dagbladen adverteren in vergelijking met naaste concurrenten als Sunweb, Thomas Cook en TUI.

 

  1. Ik hoor dat de ANWB in haar streven om snel een pakketreizentouroperator van formaat te worden links en rechts aan het ‘inkopen’ is bij andere touroperators, waaronder marktleider TUI.

 

  1. Ook benieuwd hoeveel Nederlanders vandaag voor niks naar de Utrecht vakantiebeurs afreizen? De Telegraaf schrijft namelijk in een prominent stuk op de voorpagina over veilige bestemmingen zoekende toeristen over de beginnende Vakantiebeurs in Utrecht ‘vandaag’.
Author

Write A Comment