Eigenlijk zou geen reisverkoper meer een klant een vakantie moeten aanbieden zonder garantie. En dan heb ik het over touroperators, reisbureaus, OTA’s en ZRA’s. De oplossing is heel simpel: pakketreis only.

Je zou kunnen terugverlangen naar de start van de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) zo’n 40 jaar geleden. Die begon bij de start met een locatiedekking, dus alles wat je kocht bij een reisbureau met een rood-wit SGR-sticker op de deur viel onder de dekking, ging de aanbieder van het geleverde onverhoopt failliet, geld terug. Ja, er was zelfs garantie voor losse airline tickets.

Duidelijker kon het ook niet voor de consument. Reclamebureau TBWA ontketende een grote introductiecampagne en het nieuwe Garantiefonds – als opvolger van het toentertijd bij de val van het grote Christoffel Reizen in 1981 te risicovol gebleken oude ANVR Garantiefonds – maakte een succesvolle landing. De SGR fietste in volle vaart de reisbranche in en de ANVR was haar grootste USP kwijt, omdat marktleider Holland International dreigde anders uit de ANVR te stappen.

Genoeg historie. De locatiedekking bestaat allang niet meer en tickets zijn niet gegarandeerd, zoals recentelijk nog pijnlijk bleek bij faillissementen van D-reizen en het grote Otravo, de wereldwijd verkopende ticketboer met in Nederland vliegtickets.nl als bekendste merk. D-reizen was SGR-deelnemer, maar toch raakten veel klanten hun dure centen kwijt. Dat is killing en niet uit te leggen?

Hoe kom ik op dit onderwerp? Wel, ik mis bij de publiciteit rond de Vakantiebeurs en dus de boekingsstart 2023, de link naar de reisverkoper. Gedurende de coronapandemie ellende – met name repatriëring en annuleringen – bleek duidelijk dat de klandizie van reisbureaus en ZRA’s vele malen beter af was dan de doe-het-zelvers. Het werd van de daken geschreeuwd. Zo luid, dat de Nederlander inmiddels wel weet wat een pakketreis is. Maar nu is het wat dit betreft oorverdovend stil…

Naar pakketreis only? Zou je zo ver moeten gaan dat een reisbureau of ZRA geen losse tickets, hotelnachten of andere reisonderdelen meer verkoopt? Daarmee bereikt de reisbranche heel veel duidelijkheid naar de consument. Wil iemand toch alleen een ticket kopen, overtuig hem dan – zolang er geen garantiefonds voor tickets is – van het belang van een garantie en koppel dat aan een transfer en een of meer hotelnachten. De herintroductie van een locatiedekking dus.

jan@lokhoff.nl

Author

3 Comments

  1. Een Vliegticket garantie bestaat al jaren en geeft een vrij goeie dekking bij failliete Airlines. Helaas is de Consumentenbond van mening dat een verplichte ticketgarantie overbodig is. De Consumentenbond stelt daarbij dat het niet vaak voorkomt dat er luchtvaartmaatschappijen failliet gaan. Een reisbedrijf zonder dynamisch aanbod is anno 2023 geen reisbedrijf meer helaas.

    En vroeger….. tsja, vroeger. Toen was de lucht nog schoon en sex nog vies.
    Niets is meer als vroeger. Behalve de huidige drukte in de winkels dan, die is thans net als vroeger. laten we vooral eens vreugde en mooie (reis) verhalen naar buiten brengen en de flessen azijn een jaartje in de ast zetten. Althans, dat is mijn koers. Veel drukte gewenst allemaal.

    • Hi Erik, gelukkig hebben we de Consumentenbond wel aan boord als het gaat om een airline garantiefonds. Samen met SGR, Consumentenbond en ANWB trekken we als ANVR op. Nu alleen de airlines en de overheid nog mee krijgen, Europees en/of nationaal! 🙂

  2. Erik van der Waard Antwoorden

    Kijk, das dan alweer een mooie “overwinning”. Beter posten we dat soort positieve berichten iets meer met z’n allen Frank. Te veel azijn drinkers in de sector helaas. De huidige tijden zijn beter dan sinds hele, hele lange tijd. Heerlijk.. !!

Write A Comment