Als je ziet wat er allemaal misgaat bij de afwikkeling van het faillissement van D-reizen, word je niet vrolijk. Naamrechten overgeheveld naar een privé bedrijf van het management, curatoren die eind vorig jaar al betrokken waren bij het aanstaande faillissement, 40 miljoen euro aan uitgegeven vouchers als onderdeel van de schulden en vraagtekens bij het bankroet zo snel na de management buy-out.

Geregisseerd failliet?

Het zou mij niet verbazen als blijkt dat de Duitse eigenaar van het verliesgevende D-reizen af wilde, maar zich als bank niet zelf een faillissement kon permitteren. In het verleden is dat scenario in opdracht van voormalig eigenaar RT/Raiffeisen Touristik Group al eens ter sprake gebracht.

Terecht dat de belangrijkste schuldeisers zich in een commissie verenigen, waardoor zij door de curatoren officieel bij de afwikkeling moeten worden betrokken. Ik vrees dat alle medewerkers ook niet blij worden van de vele schimmige berichten, die kansen op een doorstart niet rooskleuriger maken. Rest ook nog de vraag wie er opdraait (opdraaien) voor die 40 miljoen aan vouchers en hoe hoog de garantiestelling van D-rt bij de SGR was?

Duidelijk lijkt inmiddels ook dat als het oude management een doorstart zou maken, TUI en Corendon geen agentuurovereenkomst zullen sluiten omdat ze niet meer willen samenwerken met Jan Henne De Dijn. Dat zou volgens insiders een blokkade zijn om voldoende omzet te maken. Heel triest allemaal.

Zoey geeft spoedcursus

‘Als een reisbedrijf klanten die terugkomen van hun vakantie een volle koelkast wil bezorgen, kan dat contact met me opnemen.’ Die originele suggestie deed marketingman Ruben Vermijs van de mobiele supermarkt Picnic aan het slot van zijn spoedcursus ‘Customer Journey’, aangeboden door WithZoey, vooral bekend van haar virtuele reisgids, maar tegenwoordig ook actief in het onderwijs en human resources.

Zijn leuke idee is niet helemaal nieuw. Lang geleden jureerde ik manager Peter Borghart van – toen nog – reisbureau Holland International in Middelburg in de strijd om de titel van Reisbureau van het Jaar. Peter organiseerde heel creatief een soortgelijk slot voor de customer journey van zijn klanten. Hij verzamelde kortingsbonnen bij buurtwinkels die van pas komen als je van vakantie thuiskomt. Ik herinner bij kortingen voor de pizzeria, de stomerij, de afhaalchinees en een fotozaak voor de rolletjes. Hij deed wel meer aparte dingen. Zo haalde hij zakken vol met zand van het strand om uit te strooien in zijn winkel. Wat strandattributen erbij, een bandje met meeuwengeluid en de themaweken ‘strandvakanties’ konden beginnen… Kortom, het nu alom in het bedrijfsleven bewierookte ‘experience’ avant la lettre.

Zoey heeft nog drie Zoom-webinars van een uur op de rol staan. Eerstvolgende is om 11.00 uur op 20 mei. Dan komt Britt Keunen aan het woord, de co-founder van Transavia Holidays. Daarna spreken nog Judith Eyck van Zoover & Vakanties.nl (17 juni) en als laatste Julius Blaauw, innovator CX en Strategie bij TUI (15 juli). Deelname is gratis. Opgeven kan hier


jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.



Author

Write A Comment