Ik werd heel blij van een filmpje afgelopen zaterdag op RTL’s nieuwssite over de vloot van Transavia die weer uit de hangars rolt. Een domper moesten we die dag ook verwerken: zes deelnemers aan de field lab-reis van TUI en Corendon naar Gran Canaria vlogen niet mee naar huis. Een positieve coronatest blokkeerde helaas hun terugvlucht. In plaats daarvan zitten ze nu in een afgescheiden vleugel van hun hotel. Hoe je dan toch zo’n test met afloop in de media een succes kan noemen, is mij een raadsel. Eerder gebeurde dat al bij de testvakantie van Sunweb naar Rhodos. Die besmettingen zullen tegenstanders van het opheffen van oranje belemmeringen in de kaart spelen, vrees ik.

Hopelijk trekt het kabinet zich dat niet aan en komt het morgen toch met goed nieuws en gaan we eindelijk weer landen geel kleuren. Portugal, Spanje, Italië, Griekenland en hopelijk ook Turkije staan te popelen om ons weer te ontvangen, al is het soms nog niet in het hele land. Heel spannend.

Een tweede domper moest die dag verwerkt worden toen minister-president Mark Rutte de onmacht van de Europese Unie als het ertoe doet bloot legde met de mededeling dat de groene QR-app als ‘reisbewijs’ pas in augustus in plaats van in juni te verwachten is… Heel jammer dat hij die blamage niet aangrijpt om het gele boekje als (voorlopige) vervanger aan te bevelen.

In de wekelijkse b2b Clubhouse Room ‘Reisbranche actualiteiten’ op vrijdagmiddag (14.30 uur), verzorgd door Petra Hermans met hulp van Kees Bikker en ondergetekende, komen interessante onderwerpen aan bod.

Petra rekende de Room toehoorders voor hoe de consument voordeliger uit is als hij zelf op internet zijn vakantie regelt. Een party van vier reserveert een hotel bij Booking.com (€ 1.000), koopt tickets bij de KLM (€ 1.000) en met € 10 boekingskosten komt de reis op € 2.010. ‘Als ik het doe ben ik ook twee keer € 1.000 kwijt voor dezelfde kamers en tickets, maar daar bovenop komen dan GDS-toeslag, ticketverzekering, SGR-toeslag, CFR-bijdrage en boekingskosten. Mijn prijskaartje laat dan € 2.225. Ik ben € 215 duurder en heb zelf nog geen cent verdient…’

Werkgroep

Hoewel ze net zijn begonnen, wordt reikhalzend uitgekeken naar de voorstellen van de brede ANVR-werkgroep die de financiële risico’s tegen de achtergrond van de agentuurvoorwaarden in kaart te brengen. SGR, touroperators en reisretailers zijn daarin vertegenwoordigd. Hopelijk bedenkt de werkgroep ook een oplossing voor commissiebehoud en kostenvergoeding bij pakketverkopers als er (massaal) omgeboekt en geannuleerd moet worden. Kees bracht het in de Room ter sprake. Wat hem betreft is de aanbetaling gelijk aan de commissie voor de retailer, die voor rekening van de consument behouden blijft als er onverhoopt moet worden geannuleerd. Het resterende bedrag kan wat hem betreft direct door de touroperator worden geïncasseerd.

De werkgroep is voortvarend aan de slag gegaan. Hopelijk schuwen ze geen onderwerp en laten vooral de retaildeelnemers van zich horen. Conceptvoorstellen komen 17 mei al aan bod. Nog voor de zomer wordt de eerste rapportage verwacht. Spannend!

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met vermelding van volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.









Author

8 Comments

  1. En de “commssie” dan ook maar meteen een “advies/begeleidingsfee” noemen. De reisbemiddelaar levert een separate dienst van de reis zelf. Ja, dat is revolutionair en zelf eng te noemen, maar uiteindelijk zal het toch die kant op gaan. De werkelijk geleverde toegevoegde waarde van de reisagent wordt apart beloond.

  2. Het worden inderdaad spannende tijden Jan maar als alles goed gaat zijn de meeste landen binnenkort op geel/groen en kunnen we eindelijk weer eens wat geld verdienen! Het voorbeeld van Petra wat je aangaf dat boeken via internet vaak goedkoper is kan ik mij echt niet in vinden. Als ik een offerte maak redeneer ik altijd als klant en gebruik ik ook graag de airlines en booking.com om te weten waar klant op uit komt. Het is dan de kunst om onder deze prijs uit te komen en dat lukt bijna altijd en bovendien kan je er dan een hele mooie marge aan over houden! Een goedkopere vlucht vinden is vaak wel een uitdaging maar zeker op verre bestemmingen met speciale TO tarieven kan je ver onder de prijs duiken die klant zelf gevonden heeft op internet. Booking.com heeft weliswaar scherpe tarieven maar wij hebben inmiddels zoveel beddenbanken en speciale ‘pakket’ tarieven via oa Expedia dat je daar ook veel lagere tarieven voor de kamers kan vinden. Als ik vliegtickets boek met een creditcard sluit ik nooit een ticket verzekering af want je bent hier dan al voor verzekerd. Prive transfer neem ik ook altijd mee in mijn offerte en verder noem ik 1 totaalprijs ( dus inclusief alle bijkomende kosten zonder die te benoemen ) waar dan verder niets meer bijkomt. Mocht klant onverhoopt toch duurder uit zijn via mij dan zal ik dat eerlijk zeggen en ook aangeven waar hij dan voordeliger kan boeken. Gelukkig gebeurt dit zelden tot nooit maar wordt dit wel enorm gewaardeerd en komt die klant volgende keer gewoon weer terug vanwege mijn eerlijke advies!

  3. Even over het voorstel van Kees Bikker. Als ik het goed begrijp, werkt dit als volgt. De reisagent verkoopt een klant een reis van € 3.000. De aanbetaling bedraagt 15% = € 450 en dit wordt als commissie gezien voor de reisagent voor de bemiddeling/het advies. De reisagent stuurt de boeking door naar de touroperator en die moet de klant het restant van € 2.550 in rekening brengen. De betalingstermijn voor de klant zou dan bijvoorbeeld 4 weken voor vertrek kunnen zijn.

    Als dit klopt, heb een paar opmerkingen maar dan vanuit het perspectief van een touroperator:
    • Stel, de reisagent gaat tussen het boekingsmoment en de 4 weken voor vertrek failliet. Dan komt de SGR naar de touroperator toe en vraagt hem de € 450 naar de klant over te maken omdat er leveringsplicht is. Klopt?
    • Als touroperator loop ik dus risico over de commissie = aanbetaling en daarnaast moet ik extra werk verrichten want de incasso voor het restantbedrag van de klant loopt nu via mij. Dat nodigt mij dan toch niet uit om een hoge commissie van 10-15% te geven want ik heb meer werk en risico?
    • Mijn cash flow gaat veranderen in dit model: als ik 50% via de reisagenten verkoop, komt er vanuit dat kanaal dus niet veel meer binnen het eerste kwartaal en gaat dat dus naar 4 weken voor vertrek in het hoogseizoen. Daar moet ik dan wel aanvullende maatregelen voor nemen en dat zal geld kosten?
    • De stelling dat ik bij annulering van de klant niets krijg omdat ik nog niets heb gepresteerd, lijkt me een punt van discussie.

    Kortom, ik ben ook benieuwd naar de voorstellen die voor 17 mei zijn aangekondigd.

    • @Rene:
      1) Als de reisagent failliet gaat hoeft de touroperator alleen maar de reis uit te voeren tegen de vooraf vastgelegde prijs. Daarmee voldoet hij aan zijn leveringsplicht.
      2) De touroperator moet sowieso geld incasseren, of dat nu bij de klant is of bij de reisagent. De hoogte van de commissie noemde ik als voorbeeld. Dat is uiteraard onderwerp van onderhandeling tussen de touroperator en de reisagent.
      3) Dat zou kunnen kloppen. Maar daar zou de touroperator zijn financiering op in kunnen richten. Reisagenten moeten ook anders met hun cashflow omgaan, want nu hebben zij de volledige reissom onder zich. Waarmee (soms) ook onverstandige dingen mee worden gedaan.
      4) De annuleringskosten kunnen ook nog verder onderwerp van onderhandeling zijn tussen touroperators en reisagenten, maar doen niets af aan het principe van ‘betaal waar de kosten worden gemaakt’.

      Er zullen best nog wel wat praktische zaken geregeld moeten worden, maar ik bespeur best wat draagvlak aan beide zijden. Het kan niet anders of reisagenten en touroperators moeten hier uit kunnen komen. Hopelijk pakt de ANVR ook haar rol op dit stuk. Tenslotte zou het enorm helpen als ook de luchtvaart zou stoppen met het aftikken van een ticket op het moment van reservering.

  4. Rene Nieuwmans Antwoorden

    Hi Kees,

    Bedankt voor je reactie. Meedenkend over jouw voorstel en jouw antwoorden:

    1) Mijn voorbeeld gaat over de situatie waarbij de klant de reisagent € 450 heeft betaald als aanbetaling en nog niets aan de touroperator omdat het bijvoorbeeld 10 weken voor vertrek is. Als de reisagent dan failliet gaat, dan gaat de klant naar de SGR om zijn € 450 te claimen. De SGR gaat dan naar de touroperator en stelt hem voor de keus: of de reis uitvoeren voor die € 450 of de klant dat bedrag terugbetalen. In de meeste gevallen lijkt me dan dat terugbetalen minder geld kost. Maar dat is dan toch wel een risico? En hoe meer commissie de touroperator is overeengekomen met die agent, hoe groter dat risico wordt?
    2) Ok, maar het maakt natuurlijk wel uit als je in de huidige situatie 10 reisagenten een rekening stuurt voor 1.000 klanten en daar de betaling voor moet bijhouden of dat je in de nieuwe situatie 1.000 klanten een rekening moet sturen en het geld moet incasseren.
    3) Ok
    4) Hoe zie jij hierbij de kosten voor de inkoop, garantiebedragen, studiereizen, verkoopondersteuning etc.? Vallen die onder ‘betaal waar de kosten worden gemaakt’?

    Ik ben het trouwens volledig eens met de stelling dat de huidige betaalsystemen zowel B2B als B2C niet meer voldoen. Als je ergens het vertrouwen mee kan terugwinnen, is een solide en transparant betaalsysteem.

    • 1) Ik denk dat SGR in zo’n geval het beste de klant direct aan de touroperator koppelt, dat gebeurt op dit moment ook, waar TUI de klanten van d-reizen direct benadert. Voor de klant betekent dat alleen dat zijn vertrouwde tussenpersoon is uitgevallen, maar het hoeft niet de uitvoering van de reis in gevaar te brengen.
      2) Daar zijn tegenwoordig prima technologische oplossingen voor. Het lijkt me in ieder geval een te nemen horde.
      4) Ook touroperators zullen naar hun eigen leveranciers slimmer moeten contracteren. Hotels vooraf betalen voor de beste prijs? Dat opent gelijk een nieuwe discussie: moeten touroperators allemaal vakanties voor 399 euro willen aanbieden? Kosten voor studiereizen en verkoopondersteuning vallen onder je marketingkosten en vormen onderdeel van de totale kosten. De reisagent maakt ook kosten vooraf (lokale marketing, promotie, huur, etc.)

      Er zijn al met al voldoende invalshoeken om naar een nieuw betaalsysteem te kijken, als het voor de klant maar transparanter en makkelijker wordt. Ik ben alleen nog niet gebeld door de ANVR. Jij toevallig?

Write A Comment