Nadat mijn eerste aanvraag om lid te worden van Schiphol Privium werd afgewezen vanwege de onstuimig grote belangstelling als gevolg van de rij-ellende, ontving ik recentelijk een mailtje dat het lidmaatschap weer aangevraagd kon worden.

Ik er als de kippen bij, alles ingevuld, bevestigingsmail ontvangen van de aanvraag en meteen daarna een bericht dat mijn Schiphol account is geactiveerd (‘Gefeliciteerd’). Restte alleen nog een afspraak maken om mijn Privium card aan te maken. Dat kon online vanuit mijn nieuwe account, maar op de ‘kalender’ daarvoor bleek geen dag, laat staan een tijdstip te activeren. Maar even de helpdesk gebeld en wat bleek, je moet voor een afspraak door scrollen naar 2023… Tsa, zijn er dan nog rijen?

Over rijen gesproken. Het was 16 juli druk in het gebouw met de balies om huurauto’s af te halen op de luchthaven van Pisa. Ik had de mijne gereserveerd via Booking.com en dat bleek een wagen van Thrifty te zijn, op de luchthaven vertegenwoordigd door Hertz. Geen rij, ik werd meteen geholpen. Wat een mazzel.

Want je ziet om je heen de rijen aan de balies van de andere verhuurmerken, met als drukste die voor de counter van als ik me goed herinner AutoVia met een lange sliert van vooral gezinnen met kinderen. Het duurt best lang voordat je alle formaliteiten afgewikkeld hebt en de assurantie upselling pogingen doorstaan en je eindelijk de sleutel krijgt toegeschoven. In een rij wil niemand zijn vakantie beginnen, niet op Schiphol, niet in Pisa of waar dan ook.

Nog even over de sublieme rijontwijking bij Luxury Airport Service op Schiphol. Dat bedrijf wordt overstelpt met aanvragen, maar kan er honderden vanwege de drukte niet honoreren.
Als Schiphol geen limiet stelt aan het aantal te begeleiden klanten, zou een uitbreiding van haar servicedienst voor de hand liggen, misschien met alleen extra capaciteit voor passagiers zonder ruimbagage met boardingpass.

Waarom koppelen trouwens airlines de ‘doorloop-service’ niet aan hun First- en Businessclass-passagiers? Een toeslag zal ongetwijfeld gretig betaald worden.

Je kunt je ook afvragen of zo’n service niet aangeboden kan worden door een touroperator. TUI heeft al een balie op Schiphol… Je denkt ook al snel aan een luxe touroperator als Silverjet of Avila? 

jan@lokhoff.nl


Author

1 Comment

  1. Privium: ik heb een afspraak op 19 december… ik vind het prima, die club communiceert tenminste. Dat kan je van Luxury Airport Service niet zeggen. Elk woord uit hun bedrijfsnaam is gelogen. Ze sturen na je reserveringsaanvraag een ontvangstbevestiging voorzien van een nummer en laten daarna never nooit meer wat van zich horen. Wat een foptent is dat zeg.

Write A Comment