Klant van Zoey aan het woord. In deze partnerblog interviewt Sarra Amir van Zoey manager Esther Gathier van Reiswerk over virtuele assistent Tess van Zoey, die werkzoekenden helpt om een baan te vinden. Reiswerk maakt hiervoor gebruik van de technologie van Zoey op haar mobiliteitsplatform met de grootste vacaturebank voor de reissector.

Kun je kort iets vertellen over Reiswerk en Tess?

‘Reiswerk is het arbeidsmarktfonds voor de reisbranche. Het is een samenwerking tussen werkgevers en werknemers en is hét kenniscentrum op het gebied van arbeidsmarktontwikkelingen, arbeidsvoorwaarden, leren en employability. We functioneren als projectorganisatie voor het aantrekken en behouden van talenten voor de reisbranche. Dat doen we door projecten gericht op leren en ontwikkelen, vitaliteit en door middel van arbeidsmarktcampagnes en projecten gericht op thema’s als vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Althans, dat doen we in “normale” tijden, maar dit zijn geen normale tijden. Nieuwe talenten waren het afgelopen jaar even minder nodig. Het liefst behouden we de medewerkers in de reissector, maar al vrij snel nadat de crisis zijn intrede deed kwamen we erachter dat dit niet realistisch was. Veel was en is er nog steeds op gericht om de medewerkers die hun baan zijn verloren als gevolg van de coronacrisis te helpen aan een nieuwe baan, ook buiten de reissector. Daarvoor hebben we het mobiliteitsplatform ‘Snel weer aan het werk’ in het leven geroepen waar verschillende tools worden aangeboden. Waaronder Tess, de virtuele jobcoach. Tess helpt werkzoekende op een persoonlijke en laagdrempelige manier met hun ‘journey’ naar een nieuwe baan, binnen of buiten de reisbranche. In een 1 op 1 dialoog ontvangen werkzoekenden proactief tips op basis van hun profiel, interesses en skills en is er de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Dit alles gebeurt via WhatsApp. Het doel van Tess is ervoor te zorgen dat werkzoekende zich bewuster worden van hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt en daarmee hun kans op het vinden van een nieuwe baan vergroten.’

Waarom dit initiatief van Tess? Hoe is dit ontstaan?

‘De reisbranche is een van de zwaarst getroffen sectoren van de coronacrisis. Veel reisorganisaties hebben afscheid moeten nemen van hun personeel. Om medewerkers die hun baan verloren te helpen bij het vergroten van hun kansen op de arbeidsmarkt, hebben we deze laagdrempelige tool ingevoerd. Met de inzet van Tess wil Reiswerk medewerkers en werkgevers ondersteunen in deze uitdagende tijd.’

Waar kunnen werkzoekenden zich melden en hoe lang zal Tess werkzoekenden ondersteunen?

‘Werkzoekenden kunnen zich aanmelden voor Tess bij Reiswerk via Tess@reiswerk.nl. Op onze website is meer informatie te vinden. Na aanmelding ontvang je als werkzoekende gedurende zes weken verschillende tips. Zo word je gewezen op gratis skills assessments en loopbaancoaching, zodat je je bewust wordt van je eigen vaardigheden en mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Ook ontvang je tips op het gebied van solliciteren en omscholing.’

Kun je een voorbeeld geven van hoe er geholpen gaat worden?

‘Als werkzoekende ontvang je wekelijks een aantal tips, waarmee je je kansen op een nieuwe baan vergroot. Daarin wordt ook verwezen naar diverse sites waar je informatie kunt vinden, gratis cursussen kunt volgen of assessments kunt doen om erachter te komen wat je sterke kanten zijn en wat je leuk vindt om te doen. Het contact is persoonlijk, je kunt ook vragen stellen. Binnen 24 uur ontvang je een reactie.’

Is het de bedoeling dat bedrijven met vacatures zich ook melden?

‘We zien nu dat een aantal organisaties in de reissector weer vacatures heeft open staan, dus adviseren we ook om eerst te kijken op de vacaturebank van Reiswerk, de grootste vacaturebank voor de reissector. Reisorganisaties kunnen zich registreren op onze website en (gratis) vacatures plaatsen. Uiteindelijk hopen we dat zoveel mogelijk medewerkers in de reissector kunnen blijven. Mocht het echter niet lukken om binnen de branche nieuw werk te vinden dan kijken we buiten de grenzen van onze sector en ondersteunen we werkzoekenden met tips over kansrijke sectoren en eventuele omscholingsmogelijkheden.’

Sarra Amir

Author

Write A Comment