Pizzakoeriers voor de deur van 5-sterren hotels in Dubai, er wordt stiekem gereisd en OTA’s gemeden. Grote hotelketens willen af van OTA’s als Booking.com en Expedia, die hun dominante positie uitbuiten om het mes op de keel te zetten bij onderhandelingen over kamerprijzen en annuleringsvoorwaarden. Commissies tot zo’n 35 procent zijn niet ongebruikelijk. Hoteliers moeten contracten tekenen en worden beboet als ze op hun eigen sites onder de afgegeven prijs aan Booking.com of Expedia duiken. Die claimen de goedkoopste te zijn en dat willen ze zo houden.

Daarom werken grote ketens als Marriott, Hilton, NH-hotels en Sofitel aan een verbetering van hun reserveringssystemen. Ook loyalty programma’s zijn nieuw leven in geblazen. Dat helpt ze om de allotments met extreem lage prijzen naar OTA’s te verkleinen. Het liefst willen ze er vanaf.

Om tegen het marketinggeweld van de grote OTA’s te kunnen concurreren zijn diepe zakken nodig. Mede daarom consolideert de markt. Met name Marriott koopt de ene na de andere concurrerende groep. Het zal nog wel even duren, maar uiteindelijk zal de macht van de OTA’s worden verkleind. Voor de georganiseerde reiswereld een prima ontwikkeling.

Ook de opmars van de thuisbezorgers van maaltijden door corona schaadt de hotellerie. Vriend van me is net terug uit Dubai en zag tot zijn verbazing voor de deur van 5-sterren hotels tegen lunch- en dinertijd gasten in de rij staan om bestellingen aan te nemen van pizzakoeriers en diensten als UberEats, Deliveroo en Just Eat. Na elektronisch betaling vertrekken ze snel naar hun privé ‘kamerrestaurant’. Ook de dure minibar zal wel omzeild worden.

En dat terwijl de restaurants en bars daar gewoon open zijn. Wordt dat een nieuwe trend? Veroorzaken sterrenhotels het zelf door enorm de kamerprijzen te dumpen waardoor een goedkopere doelgroep wordt aangetrokken, of is het gewoon gewenning?

Of de regering het nu leuk vindt of niet, Nederlanders vliegen nog steeds naar het buitenland. Op vakantie gaan doen ze wel zo stiekem mogelijk. Hotelletje bij Booking.com, ticket bij Transavia of KLM en zonder social uitingen naar een oranje zonbestemming. De ‘vakantieschaamte’ zorgt er zelfs voor dat ze hun reisbureau of ZRA mijden. Laat daarom je klanten weten dat je voor boekingen gewoon bereikbaar bent en niet hoeft te controleren of er sprake is van een noodzakelijke reis of sprake is van de lockdown te ontvluchten. Reisprofessionals zijn geen boa’s. Als je klanten toch gaan, kan je ze beter bij de hand nemen en vasthouden. Dat is ook veiliger als er onverhoopt iets misgaat.

jan@lokhoff.nl

Author

5 Comments

  1. Jan het is dubbel, als dhr Rutte mij (ons) nu een beetje financieel helpt en vraagt om niet naar het buitenland te reizen mits “NOODZAKELIJK” En er ook gelukkig collega’s zijn die ook principes hebben dat we dat niet moeten doen en met elkaar solidair moeten zijn, ik zou nog een stap verder willen gaan om alle luchthavens voor een paar weken te sluiten dan is dat voor iedereen even duidelijk. Of ben jij ook iemand die toch naar een feestje gaat of adviseer nu vooral studiereizen te maken want het is overal zo lekker rustig? Laten we de uitdaging met elkaar aan gaan en mogelijkheden zoeken en zodra het echt mogelijk is er weer vol voor gaan

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Ik kan me voorstellen dat je het dubbel vindt, Kees. Hou er wel rekening mee dat onze premier ook vraagt om de komende weken niet te boeken (voor later). Ik zou pragmatisch zijn en een klant niet wegjagen. Misschien zie je hem dan nooit meer terug… KLM en Transavia vliegen toch ook gewoon door zonder enige controle bij de boeking. De KLM-kist van Dubai naar AMS was voorin 80% bezet, achterin 60%. Dat is de realiteit.

    • Solidair en samen, 2 woorden die veelvuldig over de tong gaan. Het klinkt zo mooi, maar in de praktijk voor velen in de branche helaas geen realiteit. Dat zou het een stuk draaglijker maker.

    • ” ….. ik zou nog een stap verder willen gaan om alle luchthavens voor een paar weken te sluiten dan is dat voor iedereen even duidelijk.”

      Het enige dat dan voor iedereen even duidelijk zal zijn, is dat ze dan vanuit het buitenland zullen moeten vertrekken.
      Of denk je heel Europa mee te krijgen in dit onzinnige plan?

      Wat een onzin!

  2. Onzin? Nee, realiteitszin en verantwoordelijkheid nemen, ook als dat (nog meer) klanten en geld kost. De ANVR spant met Frank Oostdam de kroon; hij moet echt de politiek in. Eerst moord en brand schreeuwen als er een dringend advies komt om niet naar het buitenland te gaan en nu zeggen ‘onze leden boeken geen reizen naar het buitenland’. Hoe hypocriet kun je zijn?
    Daar komt nog bij dat het grootste deel van de branche twee dingen niet lijkt te snappen en het daardoor voor de rest (van de branche én van het land) verpest:
    Punt 1: Ik ben het zelden of nooit met Rutte eens, maar hij heeft wel degelijk een punt om reizen nu te ontmoedigen en zou het eigenlijk gewoon moeten verbieden. Waarom elders Corona gaan halen of brengen? Eerder schreef ik hier al dat het op zijn minst onetisch en misschien zelfs wel asociaal is om op (wintersport) vakantie te gaan. Dat herroep ik nu: het IS asociaal.
    Punt 2: de branche komt door de ANVR (én Corendon, én TUI én Sunweb) alleen maar negatief in het nieuws. Leuk voor het imago van de collega’s…….. Daar betalen we met z’n allen straks een hoge prijs voor. Maar dat kunnen we er nog wel bij hebben hoor…….

Write A Comment