Hoe lang redt D-reizen het zonder TUI en Corendon? Bieden kleinere touroperators in ons land en grote spelers in Duitsland voldoende alternatief om de nummers 1 en 2 van de markt te kunnen missen? Je kunt je ook afvragen hoeveel pijn TUI en Corendon lijden zonder de ruim 300 reisbureaus en website van D-reizen? Het is eigenlijk onvoorstelbaar wat er gebeurt; nog nooit vertoond in de reisbranche, waar houdt het op?

Het Kort Geding kwam ook zomaar uit de lucht vallen. Er waait in Hoofddorp in de burelen van D-rt na de management-buy out duidelijk een andere wind. Een harde bovendien. Gezien hun gezamenlijk rechtsgang zie je dat de DTRU-leden ‘meewaaien’. Zijn ze ook solidair met D-reizen waar het TUI en Corendon betreft? Dan is niet 1 beer, maar zijn wel 10 beren los.

Intussen likken partijen hun wonden na de uitspraak in het Kort Geding die de Staat en de SGR in het gelijk stelde. De reisretail zal er nu meer dan ooit van overtuigd zijn dat de geldstromen van door haar ontvangen boekingsgelden op de schop moeten. Als de invoering van directe incasso wordt doorgezet is er trouwens van ‘stromen’ geen sprake meer en komt er een einde aan de periodieke ‘financiering’ van reisagenten door touroperators. Wie kan dat probleem er nog bij hebben?

Door de uitspraak van de rechter vierde de SGR een feestje, maar staan retailers met de rug tegen de muur. Omdat het Garantiefonds vindt dat het Voucherfonds (als het er komt; Brussel moet het nog goedkeuren) geen leningen moet verstrekken aan reisagenten en ZRA’s, zullen zij de uitbetaling van de zogenaamde ‘kluisvouchers’ in de meeste gevallen moeten voorschieten. Bovendien moeten zij aan de consument ook hun commissie terugbetalen, waardoor ze een dik jaar voor niks hebben gewerkt. Voordat touroperators de verzilverde voucher bedragen aan de retail uitkeren, moet er een procedure doorlopen worden. Eigenlijk zou de overheid moeten ingrijpen om de specifieke problemen van de reisretail op te lossen. Wie deponeert goed onderbouwde argumentatie op het juiste bureau in Den Haag? ANVR? DTRU? Samen?

Uit SGR-email

Hoe SGR denkt over de verschillende bloedgroepen blijkt uit dit citaat uit een email van het Garantiefonds. Het gaat dus steriel om de regeltjes en niet de gangbare praktijk:

‘Het is de verantwoordelijkheid van iedere organisatie om de vouchers binnen 1 jaar min 1 dag terug te betalen of om te zetten in een nieuwe boeking. Die verantwoordelijkheid kan niet onderling worden doorgeschoven. Dus ben je een reisagent dan kan je je niet verschuilen achter het feit dat de touroperator nog niet heeft betaald. Ben je een touroperator dan kun je je niet verschuilen achter het feit dat de reisagent de consument nog niet heeft betaald. Ieder dient voor zich de regel na te leven.’

Sleutelposities

Op de buitengewone ledenvergadering van de ANVR staat volgende week de hoogte van de contributie 2021 ter discussie. Ook dan weer botsen de koppen tegen elkaar. Het lijkt erop dat de zogenaamde ‘eenpitters’, leden met 1 stem, de doorslag zullen geven of aan de wensen van de retailleden tegemoet wordt gekomen. Veel hangt ook af van de stemkeuze van grote zakenreisbureaus, die ook al een sleutelpositie innemen.

Als het maar goed gaat

Je houdt je hart vast bij het nieuws van massaal Duits bezoek aan het geopende Mallorca. Ook de testvakantie van Sunweb en Transavia naar Rhodos zijn niet zonder risico’s, wat natuurlijk ook geld voor proeven met festivals en gevulde tribunes in voetbalstadions. Er hoeft maar weinig fout te gaan, of we zijn na de blijdschap weer triest terug bij af.

Nou wil ik niet de pessimist uithangen, maar we moeten wel rekening houden met een onverhoopte uitbraak van besmettingen die te relateren is aan deze prille stappen in de goede richting. De run op Mallorca en de extreem lange wachtlijst voor Rhodos bewijst wel hoezeer de consument hunkert naar een zonvakantie. De tweede testreis naar Curaçao van TUI en Corendon zal ook wel snel vollopen en overboekt worden. Ik hoop wel dat er een test-policy ontstaat waarbij alle (verre) bestemmingen in de wereld een rol kunnen spelen.

Als de belemmeringen verdwijnen hoeft de reisbranche zich geen zorgen te maken. Eerder zal schaarste troef zijn. Je mag hopen dat Nederland niet als laatste landen geel kleurt, waardoor we achterin de rij mogen aansluiten.

jan@lokhoff.nl

PS: Laatste Nieuws:

Na het opschorten van de agentuurovereenkomst heeft TUI vandaag een Kort Geding procedure aangespannen tegen D-rt over financiële kwesties in relatie tot de terugave van reissommen. TUI wil dat D-rt (toch) de reissommen naar haar overmaakt, waarvoor vouchers zijn uitgegeven. Corendon overweegt zich aan te sluiten bij de actie van TUI.




Author

8 Comments

  1. Jean-Paul Roels Antwoorden

    Leuk dat gerommel achter het decor.
    Terwijl de reiswereld massaal bedrogen en misleid word met corrupte tests en cijfers.
    Samen een echte vuist maken.

    Maar als zo doorgaat zijn we straks allemaal klaar met werken.

    • Misschien kan je wat meer inhoudelijke bijdragen leveren in plaats van hier je enthousiasme te delen over de standpunten van het FvD voor wat betreft corona. Gebruik daar gewoon je Twitter account voor en niet dit blog.

  2. Beste Jan, je schrijft: “Bovendien moeten zij aan de consument ook hun commissie terugbetalen, waardoor ze een dik jaar voor niks hebben gewerkt.” Dat geldt natuurlijk evenzeer voor touroperators. Ik ben nu mijn eerste klanten voor de 4e keer aan het inboeken. Nu van voorjaar 2021 naar najaar 2021. Nog geen duppie verdiend, al wel een uurtje of 10 werk in zitten. En als we in september nog steeds niet op reis kunnen en ze hun geld terug vragen, moet ik ze gewoon terugbetalen: alles!

  3. Dé oplossing voor alle problemen is gewoon Escrow, zoals het bij alle internetbedrijven al werkt. Of ‘Gelijk Oversteken’ zoals Marktplaats.

    BAS/Fadiro in Zwolle heeft dit kant-en-klaar staan, maar de ANVR wil hier natuurlijk niet aan, want dan kunnen haar leden niet meer lekker het hele jaar op het geld zitten.

    Er is niets eerlijker dan werken met Escrow, en ja, je moet dan waarschijnlijk als touroperator een stukje voorfinancieren voor je partners in het buitenland. Maar dan heb je nooit meer gedoe met vouchers en negatieve PR in de media zoals het gedrocht dat vouchers heet.

    Never waste a good crisis, maar de ANVR en SGR willen maar één ding; op het pluche blijven zitten en ‘hopen dat het straks beter gaat’.

    Deze vouchercases gaat de komende decennia op elke Business School als voorbeeld genomen worden over hoe je in crisis juist verkeerd handelt en er geen lering uit trekt.

    Treurig om te zien dat onze branche juist tijdens deze crisis weer schittert door het gebrek aan professionaliteit.

    Laat de zwakke broeders maar omvallen, misschien blijven de innovatieve en professionele en vernieuwde (niet-ANVR) reisbedrijven dan over.

    • Toen Thomas Cook failliet ging, werden zowel de ANVR als het SGR in het binnen- en buitenland geprezen. Wat hadden we het in Nederland goed geregeld als het om een faillissement ging. De corona crisis is even wat anders want zoiets hebben we nog nooit meegemaakt. Je ziet iedereen proberen grip te krijgen op de situatie want er is geen precedent.

      Er is snel gehandeld ik ben ervan overtuigd dat dit is gebeurd met de juiste bedoeling: de reiswereld in Nederland redden. Dat in de snelheid fouten zijn gemaakt: ja, en dat lijkt me onvermijdelijk. Niets doen was echter ook geen optie. Kijk wat dat betreft eens over de grens: hoeveel Duitse reisondernemingen zijn er in grote problemen gekomen in de eerste maanden van de crisis omdat daar geen voucher bestond.

      Dat er wat moet gebeuren met bijvoorbeeld het betalingsverkeer, zoals je hier stelt: onontkoombaar. Het vertrouwen van de consument naar de reiswereld toe is nu dusdanig zwaar beschadigd dat er geen uitstel meer mogelijk is. Dat geldt overigens ook voor het vertrouwen tussen de doorverkoper en touroperator. Dus wat dat betreft kan ik je goed volgen. Maar om daarna alles wat de ANVR en SGR hebben gedaan neer te maaien en daarbij te suggereren dat ze vooral bezig zijn met hun eigen belang, komt op mij nogal rancuneus over.

  4. En dit is ook fraai van het SGR: ‘ Dus ben je een reisagent dan kan je je niet verschuilen achter het feit dat de touroperator nog niet heeft betaald.’ Dus als agent eerst alles voorfinancieren om klanten terug te betalen voordat je reeds aan de touroperator betaalde gelden krijgt. Aangezien de agenturen ‘oneigenlijk’ zijn zou de agent geen enkel economisch risico mogen lopen..

  5. Never waste a good crisis zullen ze in Rijswijk ook wel denken. Reken maar uit: in één klap een grote kostenpost (geen kosten meer kwijt aan dure commissies en b2b marketing) uitschakelen waarna je niet alleen van die loodzware agenten af bent, maar in het kielzog elimineer je gelijk een aantal touroperators die met je concurreren. In 2022 TUI marktdominant in Nederland, gesteund door de miljarden van Merkel?
    En wie is de Mol in Brussel? > https://www.reisbizz.nl/columns/blog/kees-bikker-wat-is-het-antwoord-op-die-ene-vraag

  6. Wat bedoel je toch met 1 DAG AGO.
    Kunnen we er niet 1 DAY AGO van maken?
    De meesten in de reiswereld spreken genoeg Engels om beiden woorden te begrijpen?

Write A Comment