Gezien de slechte eerste vijf maanden zal 2021 geen recordjaar worden voor Curaçao, maar alle seinen staan wel op groen om maandrecords te breken. Behalve Rwanda en Thailand (wel 14 dagen quarantaine) kleuren voor Nederlandse vakantiegangers ver weg alleen ‘onze’ Antillen geel, de twee kleinste zelfs groen.

KLM, Corendon en TUI haken volop in. Zowel TUI fly en KLM gaan 14 keer week vliegen. TUI combineert Curaçao met Aruba en Bonaire op alle vluchten, KLM vliegt een paar keer met Sint-Maarten in het schema. De Antillen zijn met deze airlift back in business, laten we vurig hopen dat corona het feestje niet gaat verstoren.

Zoals er weer een paar Griekse eilanden op oranje zijn gezet. Dat is vreselijk voor alle betrokkenen. Het geeft verontrustend aan hoe snel een situatie kan verslechteren. Normaal gesproken zijn touroperators en airlines meesters in het opvangen van zulke (logistieke) tegenslagen, maar helaas is de keuze voor alternatieven thans uiterst beperkt. Bovendien dient zich misschien een andersoortige oranjekoorts aan. Als het Nederlands elftal het straks op het Europese Kampioenschap goed doet, worden vakanties uitgesteld, terwijl er deze zomer ook nog eens Olympische Spelen aankomen.

Nooit eerder vlogen er elke week 14 vliegtuigen naar de Antillen hoorde ik dit weekend van Edward Suarez, voormalig directeur van het Curaçaos verkeersbureau in Den Haag en nu uitbater van een klein boetiekhotel op zijn eiland, waar hij ook Corendon-hotels adviseert bij haar plannen om daar onstuimig te groeien.

Laten we hopen dat dit recordaantal stoelen geen aanleiding geeft tot verdere prijsdumping. Vriend en vijand verbazen zich erover dat in deze tijd van herstel er onmiddellijk weer naar het prijswapen is gegrepen om te concurreren. Ongevraagd wordt de klant een (forse) korting voorgeschoteld op vaak toch al ongelooflijk lage prijzen. Is het online prijsvergelijking mechanisme daar de oorzaak van, of is dat het gevolg van armoe in marketingcreativiteit, altijd maar hetzelfde kunstje? Schaarste en een beperkte keuze horen toch te leiden tot stevige, hogere prijzen? Dat lees je in elk marketingboek.

Laten we hopen dat opvolger Sigrid Kaag van de regenteske Stef Blok als minister van Buitenlandse Zaken minder streng is en zich ook minder verschuilt achter incapabel Europees beleid ten aanzien van reisadviezen. Met name buiten Europa is de wereldkaart veel geler te kleuren. Ik clickte op de site van VakantieDiscounter even op ‘ver’ en zie volop aanbod tegen ramsj prijzen naar meer dan tien populaire verre bestemmingen die op oranje staan. Maar feitelijk liggen alle verre aanbieders nog aan een oranje leiband van BZ. Ook relatief ‘dichtbij’ destinaties als Turkije (badplaatsen in het zuiden), Egypte, Gambia, Tunesië en Marokko lijken nog ver weg van geel…

Noodklok

Intussen luidt de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties de noodklok. Zestien maanden zonder inkomsten. En voor de meeste kleine reisorganisaties ook zonder overheidssteun, terwijl gedupeerde reizigers door deze zelfde reisorganisaties schadeloosgesteld moeten worden. Thuisbedrijfjes, waaronder ook veel ZRA’s, vinden dan ook dat ze zwaar gedupeerd worden door de overheid. Ze schreeuwen om hulp. Veel specialistische kleinschalige reisorganisaties staat het water aan de lippen en zijn een faillissement nabij.

‘Tachtig procent van onze leden heeft geen recht op Tegemoetkoming Vaste Lasten, TVL, omdat zij vanuit huis werken en geen aparte voordeur voor hun reisorganisatie hebben of een kantoor elders huren. Daar zit het probleem. En voor velen van onze leden is deze nachtmerrie nog lang niet voorbij, want voor verre reizen specialisten zal het nog maanden en maanden duren, voordat zij weer aan de slag kunnen en omzet kunnen maken’, stelt de onlangs herkozen voorzitter Ton Brinkman.

‘We voelen ons een vergeten groep.’ Brinkman wijst op een nieuw soort toeslagenaffaire, die er op deze manier aan zit te komen. ‘Achteraf zal blijken dat het totaal negeren van sectorspecifieke steun op basis van redelijkheid en billijkheid wellicht onwettig zal zijn. De reisorganisaties zullen dan gecompenseerd en schadeloosgesteld moeten worden en dan gaat het de Nederlandse overheid nog veel meer geld kosten.’

Kleinschalige reisorganisaties betalen hun inkoop veelal vooraf in tegenstelling tot grote reisorganisaties, die achteraf betalen. ‘Vanwege een weeffout in de EU-richtlijn pakketreizen komen deze inkoopkosten nu voor rekening van onze leden, terwijl de consument volgens dezelfde richtlijn wel recht heeft op terugbetaling,’ legt Brinkman uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2020 is de VvKR al aan het lobbyen bij het ministerie van Economische Zaken voor branche specifieke steun. Brinkman: ‘Steeds opnieuw is categorisch geweigerd om met steun over de brug te komen. Met name het ontbreken van een aparte bedrijfsingang staat de vergoeding via de TVL in de weg. Onbekendheid met de branche en het niet willen begrijpen van de specifieke problematiek door het ministerie zal veel reisondernemers in de problemen brengen.’

jan@lokhoff.nl

Reacties? Ja, graag! Maar wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

2 Comments

Write A Comment