‘Leuke vakantie gehad?’, vroeg de chauffeur van Taxi De Boer op Ameland toen we gisterenochtend vroeg werden opgehaald bij Hotel Nobel voor een ritje naar de snelferry naar Holwerd. Mijn zoons Boy en Guy en ik beaamden die vraag enthousiast. Het Waddeneiland is mooi, heerlijk te befietsen met een gehuurde ebike en een middagje aan boord van de WL35 Brakzand vanuit de haven van Nes naar de grote zandbank tussen Terschelling en Ameland is een absolute aanrader. Onderweg ontrolt zich ook nog een sleepnet voor de vangst van veel garnalen, krabbetjes en kleine platvisjes en hun ronde soortgenoten. Voor kinderen een feest – de vangst wordt geleegd in een langgerekte ondiepe metalen bak en mag voorzichtig gepakt worden – en voor hun ouders best wel spannend. Er kan zomaar een haaitje gevangen worden. Op de bank stikt het van de zeehonden.

De schipper vertelt er een leuk verhaal bij en als je mazzel hebt spot je met zijn hulp nog bruinvissen ook, de kleinste walvis (1.20 meter). Al bij al was het een topweekend op een prachtig eiland.

Enfin, die taxichauffeur. ‘Ik ben zelf vier jaar niet op vakantie geweest, maar volgende week ga ik.’ Waar naartoe wil je dan uiteraard weten. ‘Ik heb geboekt naar Corfu.’ ‘Hoe heb je dat geboekt?’. Een vraag die ik altijd stel, zonder angst voor beroepsdeformatie.‘ Bij een reisbureau.’ Ik: ‘Welk?’ ‘Bij Internoord’, luidde het antwoord op de vroege ochtend.

‘Ken je Erik van der Waard’, probeerde ik, wetende dat deze reis-BN’er het eiland frequenteert. Maar dat was niet het geval. Wel zei hij spontaan: ‘Een vakantie van TUI, want dat moet je toch doen vanwege de zekerheid in deze coronatijd.’

Wat TUI daar op het eiland doet, ik weet het niet, maar mijn complimenten voor de marktleider die dat bereikt in toch een, met alle respect, uithoek van Nederland. Dat zal ongetwijfeld mede het resultaat zijn van haar push & pull marketingactiviteiten. Bij doorvragen viel dat overigens samen met zijn besef – opgepikt uit de media – dat je het beste bij een reisbureau kan boeken met al die ingewikkelde en steeds veranderende coronamaatregelen.

Ik hoor dat vaker. Zo vaak, dat ik mij afvraag of dat niet nu of op termijn ten koste gaat van OTA’s en directe online boekingen bij touroperators en airlines zonder duidelijk aanbod van on demand live extra informatie, ook over randzaken als corona dat nog wel is. De consument gruwt immers van nietszeggende robot chatinfo, slecht bereikbare telefoonnummers met uiteindelijk als triest resultaat een al of niet vriendelijke mevrouw of meneer van een call center die geen notie heeft van jouw informatiebehoefte.

Terwijl meer dan een derde van de reisadviseurs de branche verlaten heeft – en nu veel meer verdient… – claimt de toekomst nou juist dat reisadviseurs het verschil zullen gaan maken.

Vriend en vijand in de branche lijkt het daar wel mee eens te zijn. Ik zie echter nergens ‘bewegingen’ dat daar op wordt voorgesorteerd. Nee, het zijn de platte discount aanbiedingen die de travel marketing domineren. Waarom toch? Directe, live persoonlijke service mag echt wel wat kosten!

Vanwege die quarantaineplicht voor reizigers (uit Amerika bijv.) blijkt het ministerie van Buitenlandse Zaken een extra wapen in handen te hebben om de reisbranche te dwingen zich te houden aan oranje reisadviezen. Als alle ‘stoute’ reizigers gedwongen gaan worden na terugkomst hier in quarantaine te gaan, wordt dat gedrag onmogelijk gemaakt.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.




Author

1 Comment

  1. En zo is het. Stoute reizigers, die moeten gestraft. Er kan een GP georganiseerd zonder problemen en zonder 10 dagen quarantaine maar reizigers die veelal gevaccineerd zijn en een test moeten overleggen voor vertrek naar Nederland moeten tien dagen in quarantaine. Waar is dat voordeel voor die gevaccineerde reiziger nu? Deze, en andere vragen, zou ik wel eens willen stellen aan onze inconsequent en onlogische beleidsmakers.

Write A Comment