Op de site van Nyenrode Business University schreef reisprofessor Bas Hillebrand vorige week een opiniestuk over gevolgen van de coronacrisis op de reisbranche in Nederland. Ik was er niet echt onder de indruk van. Het korte essay bevatte niet veel meer dan een paar open deuren, waarvoor je geen leerstoel nodig hebt om ze waar te nemen. De wetenschapper adviseert ‘effectuation’, ofwel stapjes in een donkere kamer te nemen.

Er wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar zijn online workshop ‘Towards Tourism 2.0’ die hij voor zijn stoelsponsor ANVR geeft. Nadat op de geplande datum van 17 februari het maximum aantal deelnemers van 20 was bereikt, werd meteen een tweede editie aangekondigd op de 24e. Ook die liep snel vol, de belangstelling is groot. Vanwege de beoogde interactie met de deelnemers is het aantal deelnemers gemaximaliseerd. Zeker gezien de belangstelling is dat zonde, een gemiste kans ook om de achterban breder te laten profiteren van het forse sponsorbedrag. Misschien kan de werkshop worden vastgelegd en later via de ANVR-site worden gevold. Maar goed, corona heeft wel meer vervelende gevolgen…

Uit het opiniestuk op de Nyenrode-site citeer ik de belangrijkste constateringen van de reisprofessor.

Blijven we dichterbij huis?
Toeristen hebben afgelopen zomer vakanties dichter bij huis meer leren waarderen en lijken ook voor de komende periode meer geïnteresseerd te zijn in vakanties in (de omgeving van) Nederland.

Vliegtuig mijden?
Zij zijn nu ook meer geïnteresseerd in veiligheid. Dit vertaalt zich onder andere in liever niet met z’n allen in een krap vliegtuig zitten, maar te reizen met de trein of auto, waar minder risico is op besmetting.

Drukte uit de weg gaan
Ook de keuze voor de bestemming lijkt aan verandering onderhevig: toeristen vermijden nu liever de drukte; dus liever een vakantiehuisje op het platteland dan een druk hotel in de stad.

Voorzichtig met geld
Dat betekent concreet dat we een neiging zien om later te boeken om zo annuleringen zoveel mogelijk te voorkomen, met alle daarbij behorende kosten.

Conclusie/advies
De wetenschappelijke literatuur suggereert dat het in dit soort situaties beter is om de principes van effectuation toe te passen. Effectuation komt neer op, middels kleine experimenten, dingen uitproberen en kijken wat wel en niet werkt. Het is een kwestie van continu leren en snel wenden en keren. Het wordt soms vergeleken met een persoon die geblinddoekt in een kamer staat. Daar kom je niet uit door met grote stappen vooruit te lopen, want voor je het weet loop je tegen iets op of val je in een openstaand luik. Met kleine stapjes en op de tast de kamer verkennen en de uitgang zoeken werkt dan beter, klaar om van route te veranderen als je iets gevaarlijks tegenkomt.

jan@lokhoff.nl




Author

4 Comments

  1. Hans Tattersall Antwoorden

    Pfff Jan, je zegt het al in jouw commentaar.
    Hier heb je geen leerstoel , wetenschapper cq hogere wiskunde voor nodig om tot dit soort uitspraken te komen.
    Als de ANVR hier geld aan uitgeeft, kan Frank dit beter geven als beloning aan het reisbureau die komt met de meest creatieve en ludieke post-Corona toekomstvisie.
    Misschien heeft Bas Hillebrand te veel thee gedronken met Elske Doets ?

  2. Ik ben het volledig met jullie eens, volstrekt geen toegevoegde waarde.
    De kennis aanwezig in de reisbranche van ZRA tot de top van Reisorganisaties kunnen een objectief licht laten schijnen op wat zij werkelijk denken hoe e.e.a. er direct na Corona komt uit te zien en hoe 2023 eruit gaat zien voor de branche!

    Een uitdaging aan jezelf, om niet de wens de vader van de gedachte te laten zijn.

  3. Inderdaad een bevestiging van wat iedere professional al wist of tenminste kon vermoeden.

    Ik had graag wat gehoord over nieuwe en duurzame business modellen nu de oude niet meer blijken te werken. Het agent/commissiemodel is niet meer houdbaar. Er wordt immers pas geld verdiend wanneer een reis doorgang vindt. In 2020 is veel (dubbel) werk verzet zonder dat er omzet tegenover stond. En… de keuze tussen zelf doen of door een deskundig en ervaren adviseur begeleid worden, zou ook andere beloningsstructuren kunnen kennen. Hoe maak je een transitie naar zo’n verdienmodel? Ook de consument zal de toegevoegde waarde daarvan moet (leren) zien en proportioneel willen belonen. Nog een lange weg te gaan.

Write A Comment