Tijdens het boarden kijk ik altijd met argusogen naar mijn medepassagiers. Zie ik (agressieve) vechtersbazen, (bijna) dronken krachtpatsers, of een aangeschoten vriendenclub? Waarom? Als meervoudig ervaringsdeskundige ben ik bang voor tumult aan boord. Dat wil je nooit meer meemaken.

 

Riem aan boord

Ook de bemanning krijgt mijn aandacht. Vlieg ik Oosters en een optocht van frêle stewardessen verdwijnt in de slurf dan hoop ik er maar het beste van. Wat moeten die jonge dames doen als aso’s met getatoeëerde torso’s door het lint gaan? Zijn die in staat zulk fysiek geweld in te tomen. Wat is er niet voor fysieke kracht nodig om amokmakers uit te schakelen en ze in hun stoel vast te snoeren met tie-wraps of – die is ook vaak voor dat doel aan boord – een riem?

 

‘Sterke man aan boord?’

En hoe treden ze op als een gedrogeerde idioot aan de handle van een deur begint te trekken? Moet dan de cockpitbemanning (meestal manlijk) optreden? Vast wel, maar dat zijn ook niet altijd van die breedgeschouderde sportschooltypes. Moet in heikele situaties de redding komen van (sterke) passagiers? Niet ‘Is er een arts aan boord’, maar ‘Assistentie sterke man gevraagd’ als oproep op de intercom? Uitwijken en een noodstop en politie ter plaatse het laten oplossen? Hoe lang kan dat niet duren als je ergens boven de Himalaya of Afghanistan vliegt?

 

10.000 keer

Het onderwerp is actueler dan ooit nu de IATA heeft berekend dat het gaat om wereldwijd 10.000 ernstige incidenten per jaar. Eén op de 1.400 vluchten was het raak. Een derde had te maken met alcohol of drugs. Niet alleen intercontinentaal is er een probleem. Europese budgetvliegers hebben erg veel last van gewelddadige passagiers.

 

Drankwatchers?

Voor het instappen wordt er op luchthaven fors (in)gezopen. Dat kan ongeremd en vaak gaan er flessen sterke drank mee aan boord vanuit de taxfree. Luchthavens droogleggen lijkt me een (deel)oplossing, maar dat zal wel niet gebeuren.  Zou het helpen als ‘drankwatchers’ vertrekkende passagiers in de gaten houden en optreden als het fout gaat. Strenge controle bij de gate lijkt me wel een manier om veel problemen aan boord te voorkomen. Passagiers die niet meer helder lijken even laten blazen of een drug test bij de gate voor je ze al of niet laat instappen?

 

Aso’s

Maar laten we reëel zijn. Je ziet hoe agressief ambulancebroeders, brandweerpersoneel en politiemensen tegenwoordig in ons land worden bejegend, zelfs als ze gewonde betrokkenen van de agressoren hulp verlenen. Van zulke aso’s kan je in de lucht weinig respect verwachten.

 

Air Marshals?

Misschien een veiligheidsman mee aan boord? Zoals destijds gewapende Air Marshals meevlogen op iedere Amerikaanse vlucht na 9-11. Op elke vlucht tenminste 1 of 2, liefst stevige stewards met een speciale training inroosteren?

 

Author

1 Comment

  1. Alhoewel ik onderschrijf dat elk incident er 1 teveel is, waren het 2844 incidenten in 2016 waarbij alcohol in het spel was. En ook was er gelukkig een daling tov 2015 toen er nog 10854 incidenten waren. In 2016 zijn er 9837 gerapporteerd. Dat is idd 1 incident per 1434 vluchten. Maar als je bedenkt dat er 4 miljard mensnen reizen per vliegtuig in 2017 of 100.000 vluchten per 24 uur dan is het gelukkig minder groot, maar het blijft een belangrijk aandachtspunt voor de IATA bleek tijdens de Mediaday deze week in Geneven. Een zeer interessante dag overigens.

Write A Comment