Terwijl de inflatie in jaren niet zo hoog is geweest, zit er voor de CAO-werknemers in de reisbranche voorlopig geen cent verhoging in het vat. De toch al schamele lonen blijven in ieder geval het eerste halfjaar 2022 hetzelfde, hoewel die toch al achterliepen op het inflatieniveau.

In maart gaan de vakbonden en werkgevers (lees ANVR) weer om tafel, maar nu al is duidelijk dat die gesprekken vooral zullen gaan over modernisering van de arbeidsvoorwaarden en aanpassing aan de huidige tijd. Qua loonsverhoging zal de uitkomst van de gesprekken wel een teleurstelling zijn, ‘want de situatie leent zich niet om werkgevers op hogere kosten te jagen’.

Dat is jammer, maar ook wel begrijpelijk. Het bevriezen van de salarissen lijkt me logisch in een crisissituatie waarin (reis)ondernemers de grootste moeite hebben om het hoofd boven water te houden.

Toch lijkt het me dat een uitzondering gemaakt zou moeten worden voor een inflatiecompensatie. Bevriezen is één, maar het (fors) inleveren van je bestedingsruimte is gaat te ver.

Net als in de zorg hebben reisverkopers de afgelopen tijd extra uren moeten draaien door de bergen werk die corona veroorzaakte. Repatriëring, omboekingen en veel extra klantcontact over de reisregels heeft een wissel getrokken op de inzet. Ik heb niemand horen klagen, dat siert de reisbranche en reflecteert de passie en service-instelling waarmee gewerkt wordt.

Oké, er wordt niet gezeurd, maar de inflatie is momenteel met 5,6 procent de hoogste sinds een kwart eeuw, anders gezegd de prijzen zijn nu bijna 6 procent hoger dan vorige jaar. Dat lijkt me toch wel een aansporing voor werkgevers om de reisprijzen mee te laten stijgen (of van die kortingen af te trekken…) als funding om de loonschalen met dat percentage te verhogen. Zie het maar als een eigen TVL voor de medewerkers. Zet van mijn part op elke factuur een ‘TVL-toeslag’ van 6 procent, met een maximum bij hoge reissommen.

Dat is toch niet te veel gevraagd?

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

2 Comments

  1. Erik van der Waard Antwoorden

    wat wordt verstaan onder schamele “lonen”. Ik kan alleen voor de bij mij bekende bedrijven spreken, en hoewel daar geen advocaten salarissen betaald worden zijn de lonen alles behalve schamel. Wellicht moeten “we” eens benadrukken waar die schamele lonen dan betaald worden, want de ongenuanceerde generaliserende vermeldingen van schamele lonen beginnen mij net als het eeuwige vermelden van “tasjes meegeven ” behoorlijk te irriteren zeg ik op persoonlijke titel… De gemiddelde reisspecialist verdient bij een DTA aandeelhouder aanzienlijk (lees ver) boven CAO namelijk. de gemiddelde aandeelhouder zelf daarentegen heeft al ca 3 jaar geen euro inkomsten maar dat ter zijde.

    Wellicht ten overvloede: wederom geen aanval op jou persoonlijk Jan en wederom goede voer voor discussie Jan. Doch de stellingen prikkelen mijn reactie DNA 🙂

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      ‘Aanzienlijk (lees ver) boven CAO’. Daar gaat het om, Erik. Je moet ze niet de kost willen geven die nog keurig volgens de CAO betaald worden. Met name schoolverlaters, die beginnen. ‘Ik betaal boven de CAO’ zit in mijn Reis-DNA, hoe vaak ik dat niet gehoord heb. Waarom dan de CAO niet aangepast om de ‘vakkenvul’ salarissen tegen te gaan?

Write A Comment